tiistai 21. lokakuuta 2008

Kahvia riittää, kestääkö vatsa

Vaalitupaa, kammaria ja komeroa ja telttaa on tarjolla. Ja jokaisessa kahvia, pullaa ja seksiä. Piti kirjoittamani; keksiä. On vaalirosyyriä ja lentolehdistä. Nimenkin lehteen on saanut. Muuhunkin kohtaan kuin osoitteeseen. Eri korvauksesta tietenkin. Ehdoksi tietenkin on pantu; äänestä minua niin pyrin muistamaan sinua. Semmoista se on vaali taistelu.
* * *
Mukana humussa olen ollut minäkin. Tosin itse olen tainnut juoda kahvia enemmän kuin toisille tarjonnut. Olen kainoa sortti tyrkyttämään itseäni. Kaikki mitä minulla on tiedossani kunnallisesta luottamushenkilötoiminnasta, olen kirjoittanut tähän blogiin.
No, olenhan minäkin lentolehtisen teettänyt. Oikein valokuvalla varustetun. Piti panna siihen kokovartalokuva. Ettei kaikki rypyt näy naamasta.
Kaverin kanssa jaettiin "mainokset" postilaatikoihin. Kunhan vaalit ovat ohi kirjoitan mainosten hyötysuhteen kotipalstalle.
Olen kuullut, että olen saanut tehostettua vaalimainosta. Äänestäjiä on kielletty antamasta ääntään minulle. Saa nähdä toimiiko kielto. Edellisessä vaalissa äänestäjiä varoitettiin. Nyt siis kiellettiin. Olenko päässyt arvoasteikolla toiselle tasolle?
* * *
Demokratian olemukseen kuuluu, että valta yhteiskunnassa on kansalla. Tätä valtaansa se käyttää vaaleissa. Jos kansa katsoo luottamuksensa arvoiseksi jonkun henkilön hoitamaan äänestäjän arvomaailman mukaisesti yhteisiä asioita, niin sovot.
Valta ja vastuu on äänestäjillä. Luottamushenkilöpaikan saanut on mielestäni äänestäjänsä käsikassara. Kassaran tehokkuus riippuu hänen henkilökohtaisista ominaisuuksistaan.
Heti tämän jälkeen tulee demokratian tärkein ominaisuus. Demokratiassa vallan saanut toimii vasta sitten oikein kun hän huomaa vallan saatuaan vastuun myös niistä, jotka ovat jäänet valtakehän ulkopuolelle.
Tohmajärvellä tässä asiassa on eniten korjattavaa. Valta on humalluttanut toimintaan, jossa valta on nähty vain keinona toimia oman älyn mukaan. Ongelma on persoona kohtainen. Sen korjaamiseen ei yleensä ongelmasta kärsinyt pysty. Tällaisessa tapauksessa äänestäjän vastuu korostuu.
Jos Tohmajärvellä odotetaan muutoksia kunnalliseen elämään vaalien kautta, niin vastuu muutoksesta on yksin äänestäjillä. Niin se vain demokratia toimii.

2 kommenttia:

Esa A. Luukkainen kirjoitti...

Joku Tuunasen "ystävä" on siis tajunnut antimainonnan voiman: kun lapselle sanoo, älä tee, voi olla varman että hän tekee. Kun jollakin mainoskojulla kielletään äänestämästä Tuunasta, niin onhan jännä katsoa, kuin ukon käypi;)

Erkki Jormanainen kirjoitti...

Häh! Mitä, missä tarjolla? Tulen heti.