Kunnanhallituksen jäsenenä minulla on enää yksi kokous "lusittavana."
Edellisestä kokouksesta jäi muutamia kysymyksiä vastauksia vaille.
Miksi kunnanvaltuuston edellisen kokouksen pöytäkirja piti tuoda täytäntöönpantavaksi viikossa, vaikka sitä eivät olleet pöytäkirjantarkastajat tarkastaneet eivätkä allekirjoituksellaan todistaneet?
Äänestystulos 5 hyväksymisen puolesta ja 3 myöhemmän käsittelyn puolesta ei anna kovin hyvää kuvaa hallinnosta, jossa muotoseikkoja ja lakia kovin paljon kunnioitetaan.
Miksi sosiaali- ja terveystoimen tilaajajohtajan viran täyttämiseen käytettiin menettelyä, jota en löydä Tohmajärven hallinto-organisaatiosta, en Keski-Karjalan kuntien sosiaali- ja terveystoimen yhteistoimintasopimuksesta enkä mistään muualtakaan.
Molemmat edellä mainitut olisivat olleet, kunhan yhtä olisi käytetty, sopivia. Nyt tehtiin sillisalaatti siirtonimitysvirantäyttö, josta voi halutessaan valittaa, jos tuntee etujaan loukatun.
Viransiirtoon kuuluvat valmistelijat ovat ainakin siltä osin arveluttavia, kun niissä mainitaan yhtenä osallisena viran saanut. Miten palkan määrään on päästy ja ketkä ovat olleet siihen vaikuttamassa. Se ei kokouksessa selvinnyt esityksessä eikä puheissa.
Sama menettely ristiriita toteutui myös hallinto- ja kehittämispäällikön viran täytössä. Hyvällä poikkeuksella kuitenkin, että siinä noudatettiin yhteistoimintasopimuksen 4:ttä kohtaa, jossa määärytyvät viran siirron ehdot ja palkkaus aivan oikein.
Miksi sama menettely näiltä osin ei sopinut tilaajajohtajan kohdalla? Ollaanko jakamassa virkamiehiä vuohiin ja lampaisiin? Vai joko he ovat jaetut?
Yllä olevat menettelyt ovat aiheuttamassa turhaa painolastia tuleville virkamiehille, joita he itse eivät välttämättä ole olleet aiheuttamassa.
Ihmetyttää tohmajärveläinen hallinto. Se aiheuttaa jatkuvaa kitkaa kurvan oikomisillaan ja loputtomilla äänestyksillä.
Ihmettelyä aiheuttaa myös se, että vähän väliä lehdistä on saanut lukea milloin mistäkin "uudistuksesta", jotka olisi luullut kuulevan muualtakin, kun kunnanhallituksen jäsenenä olen ollut valveilla kokouksissa.
Viime kuun lopulla luin Karjalaisesta, että Keski-Karjalan projektipäällikölle on saatu jatkopesti 31.10.2009 asti.
Sote-projektit loppui viime vuoden loppuun, ja Sote/Helli alkoi 2009 alusta. Mitä projektia nyt vedetään lähes vuosilisää? Rahhoo näkyy menevän 5400 euroa kuussa.
Rahaa näyttää löytyvän silloin kun sitä täällä päin Suomea tarvitaan viranhoitajille sun muille päälliköille.
Meillä nostetaan Tohmajärvelläkin kunnanjohtajalle palkkaa, kun muualla pohditaan kunnan kulujen kattamiseksi lomautuksia.
Esa A. Luukkainen näyttää tehneen lehtitiedon mukaan kantelun oikeuskanslerille tohmajärveläisestä hallinnon käytöstä.
Se on kovaa peliä, mutta ymmärrettävää. Ei kantelu loppujen lopuksi sen kummempaa ole kuin kysyä onko äänestyspäätös pätevämpi kuin mitä laki sanoo samasta asiasta.
Oikeusvaltiossa ovat oikeusoppineet, jotka ratkovat kiista asioita.
Tai voiko kunta tehdä ostoksia ilman, että hankintaan on määrärahaa ja valtuuksia ostopäätösten tekoon. Tästähän Luukkainen ilmeisesti kysyi.
Jos kysyi, niin minä kysyisin vielä onko mahdollista kyseiset ostot suorittaa niin, että ne keskeisten sopimusten vastaisesti luovutetaan pois kunnalta.
Liikenteessä noudatetaan liikennesääntöjä ja hyviä tapoja. Jos ei noudateta poliisisetä ojentaa rikkojaa. Jos kunnassa tehdään rikkeitä, löytyy siihenkin opastukseen tahdinlyöjiä. Niitä kantelijat kyselevät.
Hyvinhän tämä vuosi alkoi. Samaa hyvää jatkoa toivon lukijallekin.
perjantai 2. tammikuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Vuosikymmeniä kunnalliselämää näillä seuduilla tiiviisti seuranneena pitää todeta, että järkyttävän oloiseksi on touhu mennyt, vaikka kuntalaisten parasta varmaan vilpittömästi haetaan. Mitenkähän kauan isommat viskaalit antavat meiningin jatkua? Varsinkin näissä sote-jutuissa on turhan paljon kummallisuuksia. Ei voi kuin toivoa, että Tohmajärvelläkin uudet luottamushenkilöt saisivat asioita ja menettelytapoja jengoilleen, ennen kuin mopo kokonaan karkaa käsistä.
Lähetä kommentti