maanantai 12. tammikuuta 2009

Kysymys ministerille

Lähetin sanomalehti Karjalaiselle ministeri Paula Risikolle osoitetun kysymyksen. Se oli kokonaisuudessaan seuraava:

Peruspalveluministeri Paula Risikko
"Onko kysymyksessä palvelujen monipuolisuus vai sekavuus, kun ihminen joutuu sairautensa kanssa etsimään palvelut kunnallisista, yksityisistä, kuntayhtymän, liikelaitosten, kunnallisten liikelaitosten tai maakunnallisten keskussairaaloiden keskenään sekavasti hallinnoitujen palvelujen piiristä?"
Lisäksi kysyin tuoko uusi Terveydenhuoltolaki muutosta palvelujen järjestämiseen ja mihin suuntaa?

Karjalaisesta luin ministerin todenneen perus- ja sosiaaliturvajärjestelmämme monimutkaiseksi himmeliksi. Lisäksi seuraava sanatarkka sitaatti Karjalaisesta.
"Palvelujärjestelmä on ehdottomasti selkeytettävä. Ellei tätä tehdä, joudumme palkkaamaan palveluohjaajia. Laki tulee. Toimintoja emme voi lähteä muokkaamaan, jos kenttä on sekaisin.


Otapa tuosta selvää. No, sen kuitenkin, että jotain muutosta on tulossa.
Keski-Karjalaan muutokset tullevat myöhennetyssä aikataulussa. Täällä on rakennettu Sote-himmeli ja sen himmeässä valossa eletään seuraavaan muutokseen asti. Se, milloin muutos tulee, näyttää tällä hetkellä olevan valtiovallan käsissä.
Täällä vannotaan yhden ainoan palvelutuotannon varaan. Nyt se on sote. Muita vaihtoehtoja ei hyväksytä keskusteluun saati selvityksiin.
Odotellaan ministerien lupaamaa uutta Terveydenhuoltolakia. Sotkeeko se palvelut entistä sekavimmiksi vai selkeyttääkö se palvelujen tuotantoa.

1 kommentti:

Esa A. Luukkainen kirjoitti...

Kuntapäivillä Helsingissä kysyttiin terveydenhuoltolain suhdetta liikelaitosmalleihin.

Kuntaliiton hallintoylilääkäri Liisa-Maria Voipio-Pulkin vastaus muistaakseni Mikkelin kaupunginjohtajan kysymykseen siitä, kieltääkö uusi laki liikelaitosmallit oli: Ei kiellä.

Kaupunginjohtajan jatkokysymykseen siitä, tukeeko sitten uusi laki liikelaitosmalleja oli: Ei tue.

Voipio-Pulkki lisäsi: edelliset suhtautumistavat ovat samanarvoiset, jos laki ei kiellä, eikä tue, lopputulos on sama. Kahdesta perusmallista on valittava, ja piste. Omilla verorahoillaan jokainen kunta voi tietysti rakennella mitä haluaa.

Tähän Mikkelin kj. totesi, että siinä tapauksessa Mikkelissä ei tule olemaan kaupungin omaa perusterveydenhuoltoa jatkossa.

Tähän joku edestä vastasi: So what, who cares?! (suom.ja entäs sitten, kuka välittää)

Keski-Karjalasta uuden terveydenhuoltolain esittelystä oli lisäkseni kiinnostunut ainoastaan silloinen K-Karjalan terveyskuntayhtymän johtaja Auvinen. Muut tiesivät kaiken.

Huomionarvoista oli, että muita sosiaali- ja terveydehuollon korkeita viranomaisia näytti kiinnostavan enemmältikin Kuntatalon kuppilat ja Helsingin ihmeet.