Perusturvalautakunta esittää:
Tohmajärven vanhustyö tulee vuodesta 2010 lähtien keskittymään Kotipihaan. Vuodeosastolle vanhus sijoitetaan vain lääketieteellisin perustein. Risteenhovi (vanhainkoti) tulee jäämään pois käytöstä. Laitoshoidon pitkäaikaiset potilat siirretään tehostetun palveluasumisen piiriin Kotipihaan. Lautakunnan käsityksen mukaan edellä olevilla järjestelyillä pärjätään vuosikymmen eteenpäin.
Edellä olevat asiat olen poiminut Kaisu Iittiläisen haastattelusta, jonka hän on antanut Uutisalasimeen. Asiat ovat esityksiä kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle. On kokonaan eri asia minkälaisen kannan nämä hallintoportaat ottavat esitykseen.
Jos edellä oleva tulee vanhushoidon visioksi (= harhanäky) Tohmajärvellä niin sitä se saattaa todellisuudessa ollakin.
Ennen esityksessä olevia rakennusteknillisiä ratkaisija kunnan on haettava ja saatava ministeriöltä lupa investointirahan toisenlaiseen käyttöön kuin mihin se on annettu. Olipa ministeriön ratkaisu mikä hyvänsä, se tietää kunnalle 1,5 milj. euron velanottoa. "Hynät" kun on "syöty" ennakkoon.
Keskittämisessä vanhuspalvelut Kotipihaan, niin hyvä kun se onkin sijainniltaa, liittyy siihen epävarmuustekijöitä. Kotipihan omistaa rekisteröity yhdistys ei kunta. Nykyisellään kun kunta itse hoitaa ja päättää missä Tohmajärven vanhukset hoidetaan, hommat hoituvat.
Entäpä sitten jos Tohmajärvi viedään soteen suunnitellulla muodolla. Liikelaitos (käytännössä Kitee) päättää kiinteistöjen käytöstä eli vuokrauksesta. Se ohjaa vuokrasopimuksillaan suvereenisesti mitä palveluja ja missä tulevaisuudessa Tohmajärvellä kuntalaisille tarjotaan vai tarjotaanko mitään.
Entisessä Värtsilän kunnassa hoidettiin ennen kuntaliitosta Tohmajärven kanssa vanhuspalvelut yhdistystyksen omistamassa kiinteistössä. (Oliko nimi Aurinkoranta?) Tänä päivänä erittäin hyvässä kunnossa oleva kiinteistö on tyhjillään ja odottaa käsittääkseni konkurssia. Syykin lienee selvä miksi konkurssi on edessä. Tohmajärvi lopetti kiinteistössä vanhuspalvelut.
Miksi Kitee ei tekisi sitä samaa meille, mitä me teimme Värtsilälle. Jos sote toteutuu liikelaitos sivuuttaa helposti luottamushenkilöiden vaikutuksen palvelujen järjestämiseen.
Terveyskeskuksen rimmaaminen yksinomaan terveyspalvelujen tuottamiseen ei tunnu perustellulta. Varsinkaan vuodeosaton jatkumisen osalta. Jos puitelain vaatimuksia yhtään halutaan toteuttaa, se tietää Keski-Karjalaan yhtä riittävän kokoista terveyskeskusta ja siihen kiinteästi liittyvää vuodeosastoa.
Kunnanjohtajat eivät saisi väistää tätä tosiasiaa ajaessaan sotea jääräpäisesti toteutukseen. Luottamushenkilöillä ovat omat mielipiteensä ja perusteensa päätöksilleen. Heitä ei kuitenkaan saa hämäyksellä johtaa päätöksentekoon joka on epäedullinen veronmaksajalle.
Keski-Karjalan kuntien sosiaali- ja terveyspalvelut tulee järjestää niin, että luottamushenkilöillä säilyy esitys- ja päätösvalta. On kevytmielistä kuvitella, että juuri täällä olisi keksitty jotain sellaista mitä muut eivät olisi jo aikaisemmin huomanneet ottaa käyttöönsä. Sote on tälläinen uusi ahaa Keski-Karjalassa.
Keski-Karjalassa pitää asettaa ensimmäiselle sijalle palvelujen tuottaminen tasapuolisesti koko alueelle. Tohmajärvellä tässä vaiheessa pitää huomata asettaa omat palvelut niin, että ne eivät ole ensimmäisenä uhattuna kun muuoksen tuulet alkavat puhaltaa.
Munia yhteen koriin asettavat ottavat sotessa kovan riskin. Niin myös perusturvalautakunta, jos vanhuspalveluissa luovutaan jo tässä vaiheessa omista kiinteistöistä.
keskiviikko 5. maaliskuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti