sunnuntai 23. maaliskuuta 2008

Kannattaa lukea

Arvoisat kunnanvaltuutetut Keski-Karjalassa. Ennen kuin hyväksytte lopullisesti Soten, olkaa hyvä ja lukekaa kirjoitus osoitteesta: www.sitra.fi/julkaisut.
Siellä SAINI=kansalaisten sähköiset terveyshuollon palvelut, valottaa mitä terveet virkamiehet, projektin vetäjät ja OY-henkilöt ovat suunnitelleet tulevat terveyspalvelut nettiin.
Taustalta löytyy se sama henki ja osaltaan samat henkilöt, jotka ajavat kuntiin tilaaja/tuottaja mallia terveys- ja vanhuspalveluihin.
Keski-Karjala on liian köyhä seutu koekentäksi sellaiseen yltiöpäiseen kokeiluun, josta ei ole mitään aikaisempaa kokemusta. Siksi olen tullut entistä vakuuttuneemmaksi siitä, että sotea sopii kokeilla jossain muualla kuin täällä, jossa sairastavuus ikääntymisestä johtuen koko ajan lisääntyy.
Lakisääteiset palvelut on parempi säilyttää luottamushenkilökontrollissa. Toteutuessaan sote poistaa tämän kontrollin lähes täysin.
Mutta lukekaa julkaisu. Siitä voi päätellä mitä ollaan suunnittelemassa.

3 kommenttia:

eräs joka just heräs kirjoitti...

Voe elämä! "Houston, Houston, maa kutsuu..!" Jos tuosta ei vielä kansalaisen perusturvallisuuden tunne järkkynyt, niin jälkiruoaksi voi lukea Olli Riikosen Keskustan nettisivuilla olevan kirjoituksen linkistä http://www.keskusta.fi/Suomeksi/Blogi.iw3?showmodul=153&blogID=6f88e1ce-0ea7-48b9-8075-87be9609c2cd .
Erityisesti siinä sykähdytti minua kohta "Miksi ihmeessä ihmisten hoitoketju pitäisi olla huonommin mietitty kuin venäläisen koivukuitupuun korjuu, kuljetus, keittäminen selluksi ja jalostaminen paperiksi?" Kirjoituksen asenne lääkäreihin sai lisäksi minut epäilemään, että keskikarjalaisten kunnanjohtajien ammattitauti on lääkärikielteisyys!

Unknown kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Unknown kirjoitti...

Turhaa on potkia tutkainta vastaan! Vaikka Sitran juttu onkin osin tavan tallaajalle hepreaa, mielestäni tärkein asia käy siitä ilmi: SAINI on ohjeistus terveydenhuollosta vastaaville kuinka järjestää "asiakaslähtöiset" sähköiset terveyspalvelut kuten ajanvaraukset, reseptien uusimiset jne. Sähköiseen suuntaanhan on koko ajan oltu menossa ja vaikea ymmärtää mitä pahaa siinä voisi olla?! Peikkoja voi nähdä sitä vasten, että jälleen on keksitty eräs keino painostaa "asiakkaita" uusiin ja monelle tuiki tuntemattomaan säihköisten palvelujen käyttöön - ainakin epätasa-arvoistavana seikkana. Hyötynäkökohtana järjestelmän luojat voisivat kenties lukea mahdolliset henkilökunnankarsimiset ja toimintojen edelleen tehostamiset. Kuinka luotettavasti sitten verkot toimivat ja tulemmeko niistä täysin riippuvaisiksi on sitten kokonaan toinen juttu. Silti näen, että suunta on ollut jo pitemmän aikaa selvä ja SAINI - toivottavasti testattuna - edesauttaa säihköisten palvelujen luonnissa ja ehkäisee turhia yritys ja erehdys-kokeiluja. Sähköisissä verkoissa pyörivänä näen asiassa paljon positiivisia puolia.

Muuten kiitos vaan mielenkiintoisesta blogista jota seuraan mielelläni!