maanantai 17. maaliskuuta 2008

Tämä ei kelvannut

Tohmajärven kunta Liite vastaukseen
Kunnanhallituksen SDP:n hallitusryhmä 17.03.2008
Sosiaali- ja terveysministeriölle
lähetetty tarkennettu hankesuun-
nitelma.



Sosiaali- ja terveysministeriö
PL 33
00023 Valtioneuvosto

Viite: STM:n päätös 8.1.2008 (hankkeen tunniste 086/PSO/KH/2007)



Pyydämme kunnioittavasti, että kannanottomme tarkennettuun hankesuunnitelmaan liitetään kunnanhallituksen 17.3.2008 pidetyn kokouksen pöytäkirjaan asiakohtaan 6 ja lähetetään vastauksen liitteenä Sosiaali- ja terveysministeriöön.


Perustelut:
STM on pyytänyt tarkennettua hankesuunnitelmaa Tohmajärven kunnalta.
Kyseistä suunnitelmaa ei ole käsitelty kunnanhallituksessa.
Vastaus ministeriölle on päivätty tehdyksi 28.2.2008 ja lähetetty STM:öön samana päivänä sähköpostissa ja 29.2.2008 kirjepostina.
Kunnanhallituksen kokoukseen 17.3.2008 suunnitelma on merkitty tiedoksi asiana ja virkamiestyönä tehtynä ilman luottamushenkilö käsittelyä.
Sosiaali- ja terveystoimen yhdistämishanke ( sote ) on Keski-Karjalassa herättänyt poikkeuksellisen voimakasta ja kriittistä keskustelua. ( mm. n. 2000 mielipidettä sanomalehti Karjalaisen nettipalstalla )
Koska hanketta on mielestämme käsitelty vähän ja puutteellisesti peruskuntien päättävissä elimissä, ja vain lähes yksinomaan virkamiesten kesken ja näkökulmasta, haluamme tarkennetussa hankesuunnitelmassa kiinnitettävän huomiota seuraaviin asiakohtiin.

Toinen kappale:
Hankkeen organisointi. Hankkeen ohjausryhmänä toimii seutuvaltuusto, jolla ei ole johtosääntöä. On epäselvää kuka tai mikä on seutuvaltuuston nimennyt ohjausryhmäksi ja millä valtuuksilla seutuvaltuusto on nimennyt projektille yksinomaan virkamiehistä 10-jäsenisen johtoryhmän ja miten johtoryhmäksi on tullut myöhemmin kunnanjohtajista koottu seutuvaliokunta.
Seutusopimuksessa nimenomaan mainitaan, että valiokunnalle voidaan antaa tehtäviä ja päätösvaltaa erikseen sovittavissa asioissa. Kyseessä olevia tehtäviä ja päätösvaltaa voivat antaa vain seutusopimuksen allekirjoittaneet kunnanvaltuustot. Tällaista toimivallan siirtoa ei Keski-Karjalassa ole tapahtunut.
Sote:ssa tapahtuneita virkojen ja toimien julistamista hakuun ja valitsemista henkilöitä tehtäviin seutuvaliokunnan toimesta voi pitää luottamushenkilökäsittelyn ohittamisena.

Viides ja kuudes kappale:
Hankkeen johtoryhmän käsittelee niin merkittäviä toiminnallisia ja taloudellisia kysymyksiä, että niistä tiedottaminen muistioilla ei anna luottamushenkilöille riittävää kuvaa todellisista vaikutuksista tuleviin päätöksiin.
Sama koskee netissä tiedon välitystä. Se ei ole riittävää, koska tietokoneen käyttö toistaiseksi on vähäistä sen uutuuden takia.

Seitsemäs kappale:
Luottamushenkilöille ei ole tullut selväksi miten konsulttitoimeksianto kilpailutettiin.
Selvitys Keski-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen nykytilasta taloudellisine ja toiminnallisine vertailuineen sekä siltä pohjalta valittu (sote) järjestämis- ja hallintomalli ei ole käsitelty kunnanvaltuustoissa. Vertailua sote:n jo toimivan Kiteen terveyskeskuskuntayhtymän ja mahdollisen kuntien yhteen liittymisen kesken ei ole suoritettu.
Edellä olevasta syystä Kiteen, Rääkkylän ja Kesälahden kunnanvaltuustoissa samana päivänä kuin seutuvaltuusto teki päätösehdotuksensa aiesopimuksen hyväksymisestä muutamaa tuntia ennen valtuustojen kokousta ovat mielestämme syntyneet vajavaisin tiedoin.

Yhdeksäs kappale:
Tohmajärven kunnanvaltuuston 17-17-äänin 1 tyhjä päätökseen siirtää hankkeen alkaminen vuoden 2010 alkuun, liittyi yksilöity luettelo ( n. 10 kohtaa) aiesopimukseen tehtävistä korjauksista, lisäyksistä ja tarkennuksista ennen aiesopimuksen hyväksymistä. ( aiesopimuksesta puuttui mm. purkupykälä) Ennen valtuuston uutta käsittelyä Tohmajärven kunta ei ole mukana sote-hankeessa.

Kymmenes kappale:
Tohmajärven kunnanvaltuuston tekemää päätöstä ei voida vesittää 29.1.2008 pidetyllä kokouksen kokoonpanolla ja päätöksillä.
Samoin sen tulkinnat ja jatkotoimet ylittävät ja ovat vailla sitä toimivaltaa, joka on vain itsenäisen kunnan valtuustolla.




Kolmastoista kappale:
Projektipäällikön haku, valintahaastattelut ja valinta tehtävään ennen kuin osallistujakunnat kaikki ovat hyväksyneet mukaantulon sote-hankkeeseen on tapahtunut ilman toimivaltaa.
Sama koskee myös tilaaja/johtajan valintaa, josta on tehty myös oikaisuvaatimus Tohmajärven kunnanhallitukselle.

Lopuksi:
Liitteessämme olevilla tiedoilla emme halua kyseenalaistaa hankerahoitusta.
Pohjatietona mahdollisille uusille samaa asiaa koskeville hankkeille liitteestämme voisi olla hyötyä.
Mielipiteellämme haluamme korostaa, että Keski-Karjalan kokoisessa neljän, pian kolmen kunnan muodostamassa kuntakokonaisuudessa tulisi suorittaa palvelutuotantovertailu nimenomaan kuntalaisen näkökohdat huomioiden.
Sote-malli pohjautuu liikaa hallintomallin ja organisaation paisuttamiseen, jossa luottamushenkilöiden asema vaikuttaa palvelujen tuottamiseen häipyy lähes täysin.
Mikä viime mainittu johtunee siitä, että soten kehittelystä ovat vastanneet lähes yksinomaan virkamiehet.
Mielestämme ennen lopullista Paras-puitelain edellyttämää päätöstä sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisessä Keski-Karjalassa, on välttämätöntä suorittaa vertailu eri palvelutuotantomallien kesken.


Tohmajärvellä 17 p:nä maaliskuuta 2008.
Veijo Tuunanen

Ei kommentteja: