Puhelimessa olen tämän illan istunut. Ihmiset kysyvät kuka, kun pitäisi kysyä miksi. Enkä minäkään tiedä enempää, ennen kuin otan selvää.
Kysymyksessä on tietenkin liikkeellä jo kotvan ollut kuntalaisen aloite. En sitä ryhdy tähän kopioimaan. Sen voi lukea KeskiKarjalanNelosten paikallisuutisten palstalta.
Sikäli mikäli minä mitään ymmärrän kysymyksessä näyttää olevan kuntalain (28§) mukainen kansalaisaktiivisuuden osoitus.
Vilkaisin hätäisesti kuntalakia ja sieltä luin, että kuntalaisaloitteeseen tarvitaan 2% äänioikeutetuista kunnan asukkaista. Nyt näytetään kerättävän tarvittavia allekirjoittajia, jotta aloite saadaan luottamushenkilökäsittelyyn.
* * *
Muutama soittaja on ehättänyt minulta tiukkaamaan, kuka on aloitteen pannut alkuun. Minusta kysymys ei ole asialle oleellinen. Kuntalaisaloitteen allulle panijaa ei mielestäni ole olemassakaan. Ketään ei voi panna toista paremmaksi tai huonommaksi. Kun lain mukaan aloite tarvitsee tässä tapauksessa vähin yli sata allekirjoittajaa ovat kaikki samassa asemassa asiansa takana.
* * *
Mielenkiintoisempaa olisi pohtia miksi kuntalaisen aloite on pantu alulle. Mistä syystä. En usko, että kukaan kiusallaan aloitteita väsää. Tiedän kokemuksesta, miten työlästä on kiertää ovelta ovelle nimiä keräämässä. Varsinkin kun kierron toivotusta merkityksestä ei ole varmuutta.
Aloitteen johdanto osassa mainitaan terveyshuolto, vanhuspalvelut, päivähoito ja kouluasiat. Ei tarvitse olla tietäjä, jos kuntalaisen mielenkiinto osoittuu juuri mainittujen asioiden hoitotapaan kunnassa. Toinen yhtäselvä asia on, että asiat kumuloituvat kunnanjohtajaan. Hänen aloitteellisuutensa tai passiivisuutensa esittelijänä ja asioiden alkuunpanijana sekä suunnan näyttäjänä on ehdoton kunnassa. Luottamushenkilöitä kutsutaan päättäjiksi. Päätettävät asiat valitsee hyvin pitkälle juuri kunnanjohtaja. Ilmeisesti nyt kuntalaisen aloitteella yritetään lyödä kiila kunnanjohtajan ja luottamushenkilöiden toiminnan väliin.
* * *
Joku soittaja (olen ollut kolmetuntia puhelimessa tänä iltana)ehätti kysymään potkujako kunnanjohtajalle esitetään. Ei niitä potkuja nimenkirjoituksilla anneta eikä saada. Kuntalaisen aloitteella saadaan asia keskusteluun ja ehkäpä luottamushenkilökäsittelyyn saakka.
Kunnanvalttuutet tässäkin asiassa ovat temppelin harjalla.
Miten asia etenee, tulen siitä tällä palstalla kertomaan näkemykseni. Ensin pitää syynätä ja ottaa selvää missä mennään ja millä perusteilla.
Kuntalaisen aloite ei ole paha asia. Sillä voi selvittää kuntalaisten, luottamushenkilöiden ja virkamiesten välisiä asioita ja niiden hoitotapoja. Jos joku väittää, ettei Tohmajärvellä siihen ole syitä, ei ole paljoa seurannut lehtiä ja kunta-asioita muutenkaan.
Jos listaa tarjotaan minulle allekirjoitettavaksi, räpäsäytän siihen nimeni oitis.
tiistai 31. maaliskuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Hyvä Veijo, oot sentään tällä palstalla kertonut, mitä mieltä olet.
Lähetä kommentti