tiistai 24. maaliskuuta 2009

Härskiksi menee

Pakko on näin todeta, kuten otsikossa lukee. Alakoulusekoilu taitaa jäädä hyttysen hyrinäksi sen rinnalla mitä nyt Hellirintamalta kuuluu.
En enää palaa siihen, mitä asiasta kirjoitin Nelosen kolumnipalstalle. Sen voi lukea sieltä, jos joku tahtoo.
Yön yli nukuttuani luulisi aivojen toimivan paremmin. Mutta ei. Hellin tulevaisuus on edelleen tuntemattomuuden takana, eikä ainakaan minulle valkene sen kirkaampana kuin eilenkään.
Olen antanut itselleni kertoa, että Hellistä olisi muitakin henkilöitä lähdössä ei yksin johtava lääkäri Martti Tolvanen. Jos näin tulee tapahtumaan, on pysähdyttävä ja tutkittava mitkä ovat syyt joukkopakoon, jos sitä nyt siksi voi tässä vaiheessa kutsuakaan. Joukkopaon oireeksi kuitenkin.
Nyt pitäisi nousta niiden esiin, jotka sote/hellin rakensivat. He, jotka rakensivat Helli/sote organisaation ja valitsivat sille johtajat. Ketä he ovat. Henkilöinä he ovat kolmen kunnan ja yhden kaupungin johtajia. Rakentaessaan Helliä he toimivat seutuvaliokunnan nimissä, jonka toimivaltaa olen epäillyt kyseiseen tehtävään pitemmän aikaa.
Kuntalaisena voi hyvin esittää kysymyksen, miten pitkälle tällä tiellä voi mennä? Mielestäni ennen pitkää olemme sellaisessa ahdingossa, josta meidät voivat vapauttaa vain ulkopuoliset voimat.
Tohmajärveäiset ovat persoonakohtaisestikin lähestyneet minuakin viime päivinä kysymyksillä. Meiltä on viety kyläkoulut? Nyt näyttää, että lähtevät terveyspalvelut?
Kuka tai ketkä ovat tohmajärveläiset tähän johtaneet?
En minä tiedä. Silloin kun olin kunnanhallituksessa ajoi näitä toimia erittäin voimakkaasti kunnanjohtaja Olli Riikonen. Häntä tukivat kannattaen esittelijän ehdotuksia ja äänestäen niiden puolesta Tuomo Eronen, Leena Väistö, Raili Ahlgvist, Reino Löppönen ja Teuvo Karjalainen. Heiltä voi kysyä. Minä olin vastahangan kiiski, kun en uskonut sote-järjestelmään. Enkä usko siihen vieläkään.
Hellin kanssa on elettävä. Terveyspalvelut on hoidettava tavalla tai toisella. Vastuuhenkilöt on kaivettava esiin ja heidän tulee hoitaa Helli henkiin. Tarvitaanko siihen toimintatavan muutoksia tai henkilövaihdoksia näkee tulevaisuudessa.

Ei kommentteja: