maanantai 23. maaliskuuta 2009

EI OTA SELVÄÄ ERKKIKÄÄN

Otsikko kuvaa hyvin viimeistä Tohmajärven kunnanvaltuuston kokousta. Valtuuston puheenjohtaja everstiluutnantti evp. Matti Majoinen ei pystynyt pitämään hallinnassaan kokouskulkua, valttuutettuja eikä laillisuusasiatkaan taida jäädä ilman jatkokäsittelyä.
Paikalle tulleen satamääräisen yleisön ojensi Majoinen pois kokousalueelta, rajaten sen tarkasti. Tosin hän ei huomioinut kokousaluetta eikä valtuutettuja, jotka poistuivat alueelta tehden valtuuston jäsenmäärältään vajaavaltaiseksi. 13 paikalle jäänyttä valtuutettua ei tee kokousta päätösvaltaiseksi. Heitä tulisi olla vähintäin 2/3 osaa eli 18.
Uskallan sanoa tapahtunutta kuningasmokaksi, jota ei soisi enää nykyisin tapahtuvan.

Kokouksessa käytettiin laskujeni mukaan 116 puheenvuoroa tai siksi tulkittavaa. Lisäksi tulleet lukuisat kokoustauot ja kokoustilasta poistumiset, johtivat siihen, ettei kokouksen kulusta ja tehtävistä päätöksistä pysty järellistä kuvausta ainakaan meikäläisen havaintokyvyllä tekemään. Tehkööt kokousselostuksen he, joille siitä maksetaan eli ammattitoimittajat. Minä tyydyn hajahavaintoihin.

Ihmettelen kunnanjohtaja Olli Riikosen ottamaa aktiivista asennetta kokoustapahtumiin. Hän ryhtyi kokousväelle selostamaan miten puheenjohtaja voi tulkita sitä, että kokous voi olla päätösvaltainen vähemmälläkin valtuutetulla kuin mitä 2/3 edellyttää. Hän sanoi, että valtuutetut voivat poistua kokouspaikalta ja päätösvaltaisuus säilyy. Menettely minulle on tuntematon ja luulen, että Riikosenkin kokemukset tästä asiasta ovat jonkin verran puutteelliset. Pitäneekö tämänkin asia taas tarkastuttaa lainoppineilta?
Oma juttunsa on, miksi on katsottava kunnanjohtajan pitämää 9 puheenvuoroa. Oliko se puuttumista valtuuston vapaaseen toimintaan ja päätöksentekoon. Jossain päin Suomea, ei menettelyä pidetä suotavana. Tohmajärvellä tämä näyttää olevan enemmän sääntö kuin poikkeus.

Jos kummastustani herätti kunnanjohtajan aktiivinen ote kokouskulkuun, niin äimistystä herätti kunnanhallituksen puheenjohtaja Leena Väistön käytös tämän kertaisten valtuustoasioiden valmistelussa ja käytöksessä kokouspaikalla.
Hallituksessa hän jääväsi itsensä koulujen lakkautusasioiden käsittelyssä. Kannattaisi kysyä miksi? Ja tietenkin kuulla hänen perusteensa.
Valtuuston kokouksessa hän ei sanonut lehteriltä sanaakaan. Mikä on hämmästyttävää, kun hallituksen esityksistä jatkuvasti äänestetään. Nyt hän ei jäävännyt itseään, vaan äänesti koulujen lakkauttamisen puolesta. Jään tyhmyyttäni ihmettelemään tällaista jääviyttä.
Ihmettelen myös sitä, että hän pakoili toimittajia ja kieltäytyi valokuvauksista. Miksi ja millä perusteella. Hallituksen puheenjohtajana hän on julkisuuden henkilö ja sellaiselle ei tuon kaltainen käytös ole järkevää ja mahdollista ilman perusteluja.

Sitten muutamia hajahuomioita lyhyesti kokouksen kulusta:

Kuntalaki 15a§. "Puheenjohtaja johtaa asioiden käsittelyä ja pitää huolta järjestyksestä valtuuston kokouksessa". Mielestäni myös siitä, että salissa on kokouksen ajan pöytäkirjan tarkastajat. Nyt ei ollut niin.

Kuntalaki 53§. Hallitus valmistelee päätettävät asiat. On niin sanottu valmistelupakko. Jos valtuusto päättää ottaa käsiteltäväkseen muun esityksen tulee siitä valtuuston tehdä erikseen päätös. Jukka Haarasen vastaesityksestä ymmärtääkseni olisi tullut menetellä näin.

Kuntalaki 55§. Valtuustossa käsiteltävät asiat on mainittava kokouskutsussa ja oltava 53§ mukaan valmisteltuja. Tai jos tästä poiketaan on päätös oltava valtuustossa yksimielinen. Täyttikö Jukka Haarasen vastaesitys tämän kriteerin? Mielestäni ei.

Kuntalaki 58§. Päätösvaltaisuus toteutuu kun valtuutettuja on paikalla 2/3 eli Tohmajärven valtuustossa siihen tarvitaan 18 jäsentä. Viidellätoista jäsenellä ei päätösvaltaisuusehto täyty.
"Päätösvaltaisuuden toteaminen kuuluu toimielimen puheenjohtajalle. Huomioon on otettava vain läsnä olevat jäsenet ja varajäsenet."
Päätösvaltaisuuden toteaminen kuuluu lain mukaan selvästi yksin puheenjohtajalle. Kunnanjohtajan tulkinnat puheenjohtajan menettelystä päätösvaltaisuudesta menivät selvästi hänen toimivaltansa ulkopuolelle.

Kuntalaki 59§. Kuka tekee valtuustolle päätösehdotukset? Ne tekee hallitus. Eikö silloin pitäisi hallituksen puheenjohtajalla olla aktiivinen ote esittelyyn valtuustolle.
Tähän mennessä en ole kuullut vielä valtuuston kokouksissa Leena Väistön ääntä. En päätösehdotusten esittelyssä, enkä muutenkaan. Istun ilmeisesti liian kaukana lehterillä.

Jos tehdyt valtuustonpäätökset ovat kunniaksi keskustalle, niin ihmettelyni vain jatkuu. Viimeisin valtuuston kokous mielestäni vahvistaa sen, että tohmajärveläiset on onnistuttu jakamaan kahteen keskenään kinaavaan ryhmään. Siihen ei ole ajauduttu, vaan siihen on järjestelmällisesti pyritty. Kysymys onkin kuka tai ketkä tohmajärveläiset on tähän tilaan ajanut? Puolueille ei tule syytä vierittää. Kyllä ne eläviä ihmisiä ovat, jotka asioita johtavat. Heillä on myös nimet. Mietipä ihminen sitä.

1 kommentti:

A kirjoitti...

On siis jouduttu ojasta allikkoon uuden valtuuston ja hallituksen puheenjohtajan kanssa?

Oikein valaiseva juttu. Kiitos Mökkiläinen!