Sosiaali- ja terveyslautakunnan alaisuudessa toimii tilaajakeskuskus. Sen muodostaa tilaajajohtaja, hallinto- ja kehityspäällikkö, terveyssuunnittelija ja toimistosihteeri. Siis 4 henkilöä.
Ensimmäisen toimintavuoden tilaajakeskus on toiminut vajaalla henkilöstöllä. Hallinto- ja kehittämispäällikön jakkara on ollut tyhjillään. Neljän kunnan sosiaali ja terveyslautakunnan virkamiestyöt on tehty 3 henkilön voimin. Tehtäviä lautakunnan johtosäännössä on lueteltu 10 eripykälän verran. Mittaviakin tehtäviä.
Vastuu lautakunnan ja tilaajakeskuksen tehtävien onnistumisesta on Tohmajärven kunnalla.
*******
Olen virallisissa kokouksissa perännyt moneen otteeseen edes avoinna olevien virkojen hoitoon henkilöitä. Turhaan. Hellin ensimmäinen vuosi on takana ja hallinto- ja kehityspäällikön virka täyttämättä.
Miten tämä on mahdollista? Uskoisi, että alkuun on töitä liikaakin. Niin onkin. Jotta hommat hoituisivat on asioita pantava tärkeysjärjestykseen tai siirrettävä tuota tuonnemmaksi. Tällä tapaa pää tulee ennen pitkää vetäjän käteen.
Vai olisiko mahdollista, että hallinto- ja kehityspäällikön tehtävät ovat "ulkoistettu". Niitä hoitaakin joku, "oman toimensa ohella." Virallisia kunnanorganisaatioon kuuluvia tehtäviähän hoitaa jo seutuvaliokunta. Omalla tunnetulla tavallaan, joista ei pöytäkirjamerkintöjä juuri jää.
*******
Mitä vaikutusta hallinto- ja kehitysjohtajan virantäyttöön on menettelyllä joka Kiteen kaupunginhallituksen esittämänä tuli tohmajärveläiseen hallintokulttuuriin? Siinä tilaajakeskuksen johtaja valitsee ja nimittää alaisensa virkamiehet ja työntekijät. Oma omituisuutensa on, että tilaajajohtajankin valinta, ehdolle asetus valintaprosessi muutenkin on kadonnut tohmajärveläisten käsistä.
Mitäkö tässä talitan? Sitä, että olen sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen, jolla ei ole mitään valtaa vaikuttaa lautakunnan alaisiin virkamiesten virkoihin, henkilöiden valintaan ja virkojen täyttöön. Valta on tehokkaasti "ulkoistettu" virkamiehille. Kysyä sopii, miksi ei myös lautakunnan vastuu?
Tiedän, että hallinto- ja kehitysjohtajan virka on ollut hakumenettelyssä. Senkin tiedän, että hakuaika on mennyt umpeen. Sitä en tiedä montako hakijaa virkaan on ollut. Millä perusteella ja mitä painottaen henkilö virkaan valitaan, on tietymättömissä. Kaipa siitä tulee aikanaan tieto lautakuntaan.
Olen ollut mukana kymmenissä, ellen sadoissa työhönottohaastatteluissa. Yleensä niissä vallitsi kaksi päälinjaa. Niissä valittiin joko esimiehelle mieluista alaista tai organisaatiolle osaavaa ja tehokasta työntekijää.
Jaa, sitten on tämä tohmajärveläinen "sekavalinta", jossa poliittinen sitoutuneisuus ylittää muut kriteerit.
lauantai 28. marraskuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti