Keski-Karjalassa on meneillään uusvallanjako. Luottamushenkilöt, erityisesti vaaleilla valitut valtuutetut ovat jääneet äänettömiksi yhtiömiehiksi.
Aloitteellisuus on kunnanjohtajien käsissä. Heidän tahtoaan toteuttavat projektit ja projektipäälliköt. Valmiit asiakokonaisuudet hyväksytään valtuustoissa enemmistöpäätöksillä ja silloinkin yleensä puheenvuoroitta.
Edellä olevat väitteet ovat kovia. Esimerkiksi sopii meneillään oleva Helli eli sote-hanke.
Sote - idean polkaisi käyntiin Tohmajärven kunnanjohtaja. Myöhemmin hän on toiminut projektivastaavana, vetäjänä ja jos minä.
Keski-Karjalan kunnanjohtajat ovat ohjanneet sotea seutuvaliokunnasta käsin. Tosin toimivallan kanssa lienee niin ja näin. Seutuvaliokunnalla ei ole johtosääntöä ja tehtävät, joita se voi hoitaa, pitää valiokunnalle antaa erikseen nimeten.
Seutuvaltuusto on ottanut itselleen esittelijän ja hyväksyjän tehtävät. Nekin tietenkin ilman johtosääntöä tai vaaleilla valittujen valtuutettujen antamaa toimivaltaa.
Kaiken kukkuraksi nyt ovat astuneet kuvaan projektipäälliköt ja kuntaan sotea rakentamaan palkatut muut henkilöt. En ole pystynyt itselleni selvittämään ovatko he virkamiehiä vai luottamushenkilöitä ja millä valtuuksilla he julistavat paikkoja auki, haastattelevat hakijoita virkoihin j.n.e.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen puitelain edellyttämällä tavalla on valtuutettujen tehtävä. Vaihtoehtoja palvelujen järjestämiseksi on lukuisia. Näiden vaihtoehtojen keskinäistä paremmuusarviointia kuntalaisten kannalta katsoen ei Keski-Karjalassa ole suoritettu. Se olisi valtuutettujen tehtävä.
Valtuutetut ovat olleet haluttomia ottamaan selvää ja sanomaan mielipiteitään vaihtoehtojen välillä. He ovat jopa tyytyneet saneluun, joka on kieltänyt heitä puhumasta muista vaihtoehdoista kun meneillään olevasta sotesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti