Seminaari oli koonnut Kiteelle alkuun alle 40 osanottajaa ja heidänkin lukumäärä väheni loppuun laskujeni mukaan 32 henkilöön. Moniko heistä oli virkamiehiä ja ketkä valtuutettuja en tiedä.
Alustajaksi tuotetulla Oiva-liikelaitoksen johtokunnan puheenjohtajalla Seppo Huldenilla oli kaksoisrooli. Hän oli myös Kärkölän kunnanjohtaja.
Alustaja selvisi tehtävästään hyvin. Hän ei kierrellyt Oivan ongelmakohtia, mutta ei ylisanonut liikelaitoksen hyväksi katsomiaan asioita. Mikä on ymmärrettävää, kun tietää liikelaitoksen olleen toiminnassa häthätää 17 kk.
* * *
Itseltäni kysyn, mikä mahtaa olla järjestetyn seminaarin tarkoitus? Pohdin asiaa kun seurasin ohjelmaan merkityn Keski-Karjalan yhteistoimintasopimuksen esittelyä.
En tiedä monesko luonnos tai sopimus nyt oli esiteltävänä, mutta raakile oli tämäkin. Omituiselta tuntui, että esittely tilaisuudessa ryhdyttiin alkeellisella tavalla sopimusta muuttamaan. Siitä otettiin pois, siihen lisättiin ja sitä stilisoitiin.
Kaiken kaikkiaan sopimuksen mukaista jälkeä syntyy vain tilanteissa, joissa ei ole laki ja sopimustekstiin perehtyneitä henkilöitä käytettävissä. Käsiteltävässä sopimuspaperissa se näkyi tavallista selvemmin. Omana näkemyksenäni voin sanoa tätä sopimustekstiä kaikista heikoimmaksi näkemistäni.
Sopimus ei toivottavasti koskaan etene käyttöön sovellettavaksi. Silloin on käsillä kuntien keskeiset kiistat ja kärsijöiksi joutuvat ketkä muut, kun kuntalaiset.
* * *
Minäkin käytin pari puheenvuoroa. En sen takia, että ne sote-innostusta lamaannuttaisivat. Ei niin pitkään kun luottamushenkilöt seuraavat äänessä olleita kunnanjohtajia. Rääkkylän kunnanjohtaja ei huomioni mukaan käyttänyt yhtään puheenvuoroa.
Ihmettelin vain miten sote-projekti ja sen projektijohtaja Olli Riikonen suhtautuu Tohmajärven kunnanvaltuuston voimassa olevaan päätökseen soteen mukaantulosta aikaisintaan 2010.
En viitsinyt kysyä, kumpi tehtävä hänelle on tärkeämpi; johtaa yksisilmäisesti omaa sote-kehitelmää vai toteuttaa johtamansa kunnan valtuuston päätöstä.
Kysäisin myös miten sopimuksessa keskeiselle sijalle nostetaan seutuvaliokunta ja seutuvaltuusto. Kummallakaan ei ole selvää toimenkuvaa tehtävään ja vielä vähemmän johtosääntöä. Näin, että näilläkin toimilla halutaan hämärryttää kunnallista suoraan kansanvaaliin perustuvaa päätöksentekojärjestelmää.
Kaiken kaikkiaan tilaisuus oli sellainen, etten enempää siitä tahdo kirjoittaa. Riittää, kun sanon sen olleen minulle odotettu pettymys luottamushenkilönä.
Lohdutukseksi jää, ettei päätöksiä tarvitse tehdä Kiteen seminaarin kaltaisissa tilaisuuksissa. Päätökset tehdään vaaleilla valituissa valtuustoissa. Onneksi veronmaksajille.
* *
Pienen käytävävälipuheen onnistuin käymään Kiteen kaupunginjohtaja Kirsi Hämäläisen kanssa.
Hän kantoi huolta Tohmajärven asemasta, mikäli emme lähde nyt mukaan soteen. Jäämme hänen mukaansa pois johtavien virkahenkilöiden nimittämisestä.
Lohdutin häntä, että vastuu tästäkin on vielä tohmajärveläisillä luottamushenkilöillä.
Kirsi Hämäläinen myös vihjasi, että tohmajärveläisiä saatetaan tulla panemaan ruotuun ministeriöstä.
En sitä hänelle sanonut, mutta sitä minäkin toisvoisin. Henkilöä ministeriöstä panemaan tolkkua edes vähän tähän touhuun.
Optimistisena luonteena usko keskikarjalaisten luottamushenkilöiden ottavan ohjat omiin käsiin.
Jätetään paniikki ja kiire. Katsotaan syksyn vaalit ja annetaan tuleville päättäjille myös päätettävää. Tällä menolla ei jää kuin kaaos ja velkaiset kunnat.
torstai 29. toukokuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
oho! - ai Kirsi Hämäläinen innostui ensin heiluttelemaan "johtavien virkahenkilöiden"- porkkanaa nenäsi edessä ja sitten vielä pelottelemaan oikein ministeriöllä! :) No menikö kakat housuun? Taitaa pian olla huonot joissain toisissa pöksyissä...
Lähetä kommentti