Ei tee pahaa, jos silloin tällöin käy kotinurkkiaan kauempana. Katsomassa miten mualimalla eletään. Tuvan nurkassa pyöriessä jotenkin tunkkautuu.
Vanhempana katselee myös ympärilleen toisella tavalla. Ennen mennä viuhotti ja huolehti vain itsestään, ettei auton alle jäänyt. Nyt huomioi mitä ympärillä tapahtuu. Myös muut kulkijat tulee huomioitua eri tavalla.
Sanonpa vaan, että eletään sitä muuallakin. Pitää osata ottaa opiksi tai ojennukseksi.
* * *
Heti kotiin tultua löytyi sähköpostista sopimus; "Keski-Karjalan kuntien sosiaali- ja terveystoimen yhteistoimintasopimus."
Olen kirjoittanut siitä loputtomiin. Aina se jaksaa vain meikäläistä kiinnostaa. En ymmärrä miten useimmat Helli/sotea kannattavat valtuutetut eivät kannatusinnostuksessaan tuo selvästi esiin soten kuntalaiselle tuovia hyviä asioita. Vai eikö niitä olekaan?
Minä en näe etsimälläkään syytä lähteä kannattamaan moista hanketta. Mielestäni, jos sote ajattelemattomuudessaan onnistutaan painostamalla värkkäämään, ollaan lähellä sekasortoa.
* * *
Tutkin viimeisintä sopimusehdotusta. Se on mielestäni entistä vaikeaselkoisempi kuin kaksi aikaisempaa. Tässä en ryhdy sitä repostelemaan. Totean vain, että lähetin sopimuksesta näkemykseni niille keskikarjalaisille valtuutetuille, joiden sähköpostiosoitteet minulla oli käytettävissäni.
Yleisesti ottaen totean lukijalle, ettei mitään kiirettä sopimuksen käsittelyssä ole. Puitelaki edellyttää vain tiedotusta ministeriöön yhteistoiminta-alueen perustamisesta. Siitä ollaan ilmeisen yksimielisiä, että se on Keski-Karjala.
Nyt on aikaa palvelurakenteen valitsemiseen ja siitä päättämiseen aina vuoteen 2012. Palvelut voidaan järjestää parhaalla mahdollisella tavalla heti kun eri vaihtoehtojen kesken on suoritettu vertailu. Valinta ja siirtyminen voi tapahtua nopeastikin, kun paras vaihtoehto on löydetty.
Vaihtoehtoina voi olla kuntayhtymä, liikelaitos, kuntaliitokset ja vielä joku muukin. Vaihtoehtoja löytyy kunhan niistä päästään keskustelemaan. Nythän keskustelu on kielletty.
* * *
Torstaina 29.5. on Kiteellä neljän kunnan valtuutettujen "aivonpesutilaisuus". Totean tuon siksi, ettei näissä tilaisuuksissa saa puheenvuoroa kriittisesti soteen suhtautuvat. Niin on ohjelman perusteella nytkin.
Edellä olevasta syystä ei näitä tilaisuuksia pitäisi kuvailla demokraattisiksi
tilaisuuksiksi. Sitä kuvaa parhaiten se, kun puheenjohtaja ilmoittaa, ettei muista vaihtoehdoista tilaisuudessa saa puhua kuin sotesta.
Epädemokraattista on myös se, kun virkamies valitsee palvelutuottajamalliksi tilaaja/tuottajan liikelaitoksineen. Mallin valinnasta vaihtoehtojen kesken ei löydy päätöksiä yhdenkään Keski-Karjalan kunnan päättävienelinten pöytäkirjoista.
Verukkeeksi ei sovi mainita seutuvaliokuntaa (kunnanjohtajat) tai seutuvaltuustoa. Kummallakaan edellä mainitulla ei ole päätäntävaltaa kyseisiin valintoihin tai edes kannanottoihin puolesta tai vastaan. Eihän niillä ole edes johtosääntöä omalle toiminnalleen.
Sote on edennyt ja näyttää etenevän edelleen niin, etten voi olla hyväksymässä hanketta toteutettavaksi kuntalaisille. Ne, jotka kannattavat hanketta ottavat sellaisen riskin luottamushenkilöinä, ettei minun hartiat ainakaan sitä kestä.
Jos vaihtoehdot otetaan vertailuun ja niistä valitaan, voi tulla sellainenkin vaihtoehto, että sovellettuna päästään Keski-Karjalassa ratkaisuun, joka voidaan yksimielisesti valita toteutettavaksi.
* * *
Loppumausteeksi yksi lause sopimuksesta:
"Liikelaitoksen henkilöstö on Kiteen kaupungin ja yhteislautakunnan alainen henkilöstö Tohmajärven kunnan palveluksessa."
tiistai 27. toukokuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti