maanantai 24. marraskuuta 2008

Kunnanhallitus kokousti 5 tuntia

Ja siihen päälle tunti ryhmää, jonka istuin yksin. Syyslunssa oli niittänyt ryhmästämme satoa.
Käsiteltävänä oli talousarvio vuodelle 2009 ja taloussuunnitelma vuosille 2010 - 2012.
Melkoista kalvokäppyrää ja paikkausta paikkauksen päälle. Ei siinä meikäläinen pysy perässä. Hyvä, jotta äänestäjät huomasivat sen, kun oma äly ei riittänyt moista huomaamaan. Hallitukseen tulee tilalle tuoretta voimaa.
Olisihan talousarviosta voinut jotain sanoa, mutta nyt kun olin yksin edustamassa ryhmääni, ei esitystäni kukaan olisi edes kuunnellut. Semmoinen on keskustelukulttuuri kunnanhallituksessa.

* * *
Ajallisesti eniten parranpärinää käytiin liikunta- ja nuoriso-ohjaajan tehtävien yhdistämisestä yhden henkilön hoitoon.
Minäkin taisin käyttää peräti kaksi puheenvuoroa asiasta. Pidin yhteiskunnassa vallitsevan mielialan ja Tohmajärvelläkin mielenilmaisuun asti edenneen asian johdosta kyseen alaisena jättää tehtävää yhdelle henkilölle.
Kompromissina ehdotin, että etsittäisiin kunnan henkilöstön keskuudesta henkilöä, joka vapaaehtoisesti haluaisi työkuvansa muutosta niin, että siirtyisi jompaan kumpaan tehtävään. Eihän sitä kukaan kannattanut. Ei edes niin, että olisi asia siirretty tulevan hallituksen selvitykseen ja päätettäväksi.
Mitähän vasten avasin suuni kuullakseni, ettei sellainen vaan käy.

* * *
Tohmajärven kuntaan perustettiin soten tiimoilta kaksi korkeaa virkaa. Sosiaali- ja terveystoimen tilaajajohtajan päävirka. (Päävirka? En ole ennen moista tavannut) Toinen oli Hallinto- ja kehityspäällikön päävirka.
Päätösehdotuksessa oli teksti: "Palkkaus ja muut palvelusuhteen ehdot määräytyvät viranhoidon alkuvaiheessa yhteistoimintasopimuksen 4. kohdan mukaan."
Vaivauduin etukäteen tutustumaan kyseisen sopimuksen 4:teen kohtaan. Se on pitkä rimpsu tekstiä, mutta kumuloitui kohtaan, jossa siirrettävät henkilöt tulevat uusiin tehtäviinsä entisin ehdoin.
Huomautin asiasta ja pyysin, että virkaan pitäisi ehdottomasti liittää myös kelpoisuusehdot ja menettely valmistelusta ja valinnasta. Eli kuka korkean virkahenkilön valitsee. Samalla pyysin, että valinta näin korkean virkahenkilön valinnassa tulee olla Tohmajärven kunnan organisaatio johtosäännön kanssa yhdenmukainen.
Tein turhan esityksen. Ei sitä kaikki tainneet ymmärtää tai eivät halunneet ottaa huomioon. Paisti kunnanjohtaja, joka lisäsi esitykseensä kelpoisuusehdot ja poisti yllä kirjoittamani lainausmerkeissä olevan lauseen.
Jos kunnanvaltuusto hyväksyy virkojen perustamisen nyt hallituksen päätöksen mukaisesti on perälauta kyseisten virkojen hoidossa palkan osalta auki.

* * *
Mitä merkitsee sitten se, että kyseisen lautakunnan johtosäännössä sanotaan sanatarkasti näin:
" 5§. Ratkaisuvalta henkilöstöasioissa.
Henkilöasioissa noudatetaan Tohmajärven kunnanorganisaation johtosääntöä lukuun ottamatta henkilövalintoja.
Sosiaali- ja terveysjohtajan valitsee Tohmajärven kunnanhallitus. Esityksen johtajan valinnasta tekee sopimuskuntien kunnanvaltuuston ja hallituksen puheenjohtajalla täydennetty seutuvaliokunta."
Näyttää, että Tohmajärven kuntaan ollaan myös virkamiehiin luomassa kahden kerroksen väkeä. Alemmat päättää valtuusto ja ylemmät kunnanhallitus.
Alemmat esittelee valtuustolle kunnanhallitus. Ylemmät tässä tapauksessa seutuvaliokunta, jolla ei ole kunnanhallitukseen nähden päätösehdotuksenteko-oikeutta. Se on vain kunnanjohtajalla tai hänen sijaisellaan tai erityistapauksessa hallituksen puheenjohtajalla.
Koko sen ajan jonka seutusopimus on ollut voimassa, olen ihmetellyt millä vastuulla kunnanjohtajista kokoonpantu seutuvaliokunta on tehnyt esityksiään ja päätöksiä. Mihin niistä voi valittaa, jos aihetta ilmaantuisi. Mistään en ole löytänyt osoitetta. Pitää kai kysyä eduskunnan oikeusasiamieheltä. Hänen luulisi tietävän.

* * *
Olen antanut itselleni kertoa, että Helli-liikelaitokselta on tullut kehotus tai vaatimus kuntaan, että Tohmajärven on uusittava tietokonekantaansa terveyskeskukselle vielä tämän vuoden aikana. Kustannuksiksi on arvioitu n. 60000 euroa.
Tehokkaasti alkavat ainakin Tohmajärven maksettavaksi osoittuvat uushankinnat.
Toiminta-aikataululla ei näytä olevan enää mitään kiirettä. Tärkeäähän on sekin, että virat täyttyvät ja palkat saadaan pyörimään.
Röntgenit luovutetaan korvauksetta ja muut vastaavat kamat. Nytkö pitää hankkia uutta luovutettavaa, että kelvattaisiin liikelaitokselle?

****
Tämän kokouksen jälkeen kiitän äänestäjiäni sydämeni pohjasta. Vapautitte minut äänestystuloksen perusteella hermoromahdukselta. On tunnustettava, ettei meikäläisestä ole toimimaan nykyisen laisessa tohmajärveläisessä demokratiassa.
Kiitos.

Ei kommentteja: