Kiirettä pitää. Ei ehdi kuin ryntäille sylkäisemään. Mökki pitäis laittaa. Pihaa pitäisi haravoida. Vaimoakin pitäsi keväällä hyvitellä, että suostuisi lähtemään mökille. Niin, ja Helli-asiat pitäsi hoitaa.
Nelosten suuresti avara sydäminen päätoimittaja Esa A. Luukkainen pekuloi pääkirjoituksessaan Keski-Karjalan terveyspalvelujen tulevaisuutta. Omana kantanani sanon, että suottaahan se olla niinnii, mutta suottaahan se olla toisinnii. Tiijä häntä.
Esa näkee tulevaisuudessa vanhus- ja terveyspalvelujen menevän yksityisille liikelaitoksille. Yhtiömuodoksi hän näkee osakeyhtiön.
Niin varmasti voi tapahtuakin, ellei ihmiset päätä toisin. Muitakin vaihtoehtoja pitäisi ennen liike-elämälle antautumista kokeilla. Oy:ssä minua epäilyttää se, ettei sairaus tai vanhuus ole ostamista ja myymistä. Kunnallinen hoito pitää sisällään vahvan eettisen, moraalisen ja tasapuolisen huolenpidon kanssaihmisten huonoimmassa asemassa olevista. Osakeyhtiö muotoon ei tällaisia asioida taita kuulua.
*****
Pekuloinneissa näytetään lähtevän siitä, että Helli-liikelaitos ei ole vastannut niihin tavoitteisiin, joita sille kirkasotsaiset yhteiskunnan hehittäjät asettivat. Näyttää siltä, ettei tulevaisuuskaan Hellin osalta näytä paremmalta. Siksi olisi katsottava mitä muutosta voisi kokeilla seuraavaksi. Tässä yksi asia mietittäväksi.
Helli-liikelaitos nykymuodossaan lopetetaan. Tilalle muodostetaan kuntayhtymä, jossa on poliittisin voimasuhteisiin perustuva kevyt hallitus ja valtuusto.
Keskijohtoon rakennettu väliportaan johtojärjestelmä jalkautetaan käytännön työhön. Hallituksen esittelijöitä on kaksi kappaletta. Toinen terveyspalveluihin (johtava lääkäri) ja toinen sosiaalipalveluihin (sosiaalijohtaja).
Kuntayhtymän "perustamiskirjaan" merkitään selvästi mitkä palvelut säilyvät perusjatakuntien terveyskeskuksissa ja mitkä hoidetaan yhdessä.
Kaikkinainen turha ja päällikkäinen näennäispäätöksentekojärjestelmä ajetaan alas. Esim. kuka tarvitsee seutuvaltuustoa tai seutuvaliokuntaa? Ei kukaan.
Itsenäisten kuntien valtuustot on palautettava siihen asemaan, johon kuntalaki ne on asettanut. Lopuksi on muistettava, että kunnalla on verottamisoikeus. Sillä on pidettävä käsissään myös se mihin veromarkat käytetään.
Nykuisellään eivät edellä olevat periaatteet toteudu. Valta ja vastuu on kateissa. Joku voisi sanoa, että ne ovat vieneet konsulttit. Tosin löperöiden valtuutettujen sallimana.
Ja nyt korvasieneen.
maanantai 10. toukokuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti