Lehdistö, monesko valtiomahti se sanoo olevansa, on näillä susirajoilla alkanut masinoida asialla, joka ei sille välttämättä kuulu. Useammassa lehdessä on kannettu huolta valtuutettujen käyttäytymisestä ja pitkistä kokouskestoajoista.
Pitkää kokousta on paheksittu Joensuussa. Tohmajärven valtuuston viime kauden pitkiä kokouksia on paheksittu ja nyt viime kokouksen puheenvuoroja on sanottu piikittelyksi.
Lehdissä saa kaikkia asioita käsitellä ja sanoa niistä oman mielipiteensä. Eriasia on, kuuluuko kokousselostukseen valtuutettujen arvostelu omista toimittajan näkökannoista käsin.
Mielestäni ei siten, että toisen valtuutetun, jopa puheenvuoroja pitämättömän kannalle asetutaan ja toisen puheenvuoroa paheksutaan.
Kokousselostuksen loppuun liitetty toimittajan henkilökohtainen kommentti sitä vastoin on suositeltava lisä kokousselostukseen. Silloin sen vähemmänkin asioita seuraava osaa erottaa varsinaisesta kokousselostuksesta toimittajan henkilökohtaiseksi mielipiteeksi.
* * *
Nyt kun toimittajat ovat aktivoituneet "arvostelemaan" valtuutettuja, pitäisi samaa aktiivisuutta osoittaa myös kunnan virkamiesten toimia kohtaan. Erityisesti virkamiesten ykkösketjua kohtaan.
Selvityksen alle voisi ottaa, milloin kunnanjohtajat toimivat kunnanjohtajina, milloin projektien vastaavina ja milloin seutuvaliokunnan jäseninä. Jokainen tehtävä, vaikka samalla henkilöllä onkin, tarvitsee mielestäni tarkkaan määritellyt valtuudet eri tehtäviin.
Esimerkkinä voisi kysyä mihin perustuu se lehdessä luettu ilmaus, jossa Hellin johtajan nimitys perustui seutuvaliokunnan SITOVAAN esitykseen.
Kysyä voisi sitäkin, miksi pitää sotkea selvää asiaa seutuvaliokunnan vähintäinkin kiistellyllä toimivallalla.
Eikö yksinkertaisnta olisi ollut sanoa, että valinta noudatti Kiteen kaupungin hallintosääntöä, jossa kyseisen nimityksen teki kaupunginhallitus kaupunginjohtajan esityksestä.
Jotenkin minusta tuntuu, että blogiani lukevat hekin, jotka eivät sano sitä lukevansa.
Erityisesti tutkivalle journalismille luulisi olevan kiinnostavaa selvittää, mihin seutuvaltuuston ja erityisesti seutuvaliokunnan toiminta ja päätökset perustuvat. Miten ne ottavat huomioon kuntalain ja onko ne demokraattisen kontrollin alaisia lainkaan.
Omalta osaltani sanon, etteivät niin kauan kuin niiltä puuttuu johtosäännöt, jotka kunnanvaltuustot ovat hyväksyneet. Mielestäni asia kuuluisi selvittää. Seutusotku on johtanut Keski-Karjaln liikelaitosmyllerrykseen.
sunnuntai 1. helmikuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
3 kommenttia:
päätöksentekokulttuuri on juuri tuunasen kuvaamalla tasolla.
muistan jonkun esi-isäni lanseeraaman lausahduksen TODELLA moniselkoisesta asiasta.
nimenomaan tämä lause (alla) kuvaa nykyisellään keski-karjalaista päätöskulttuuria parhaimmillaan:
"Ota selevä sonnin persiistä!"
Mielenkiinnolla oottelen, milloin kokousuutisessa kirjoitetaan tappajavaltuutetusta. Vrt. "tappajahauki".
hauki on kala, hauki on kala, hauki on kala... ;)
Lähetä kommentti