tiistai 28. joulukuuta 2010

Pohdittavaksi

Kuten monet jo tietävätkin olen pyytänyt eroa erityisiin syihin vedoten Keski-Karjalan sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsenyydestä. Syiksi listasin 5 kohtaa.
Eron pyyntöni on julkinen. Tohmajärven kunnanhallitus on asian käsitellyt ja esittää valtuustolle, ettei meikäläiselle eroa esittämilläni syillä myönnetä. Nyt pitää odottaa, mitä mieltä valtuutetut ovat asiasta.
********
Otan tässä esiin vain yhden syyn. Se on sanatarkasti:
Lautakunnan kokous 26.10.2010. §162.
Pöytäkirjan kellon ajan osalta pöytäkirja ei ole kokouskulun mukainen. Kellon aika puuttuu. En ole myöskään esittänyt tekstiin lisättäväksi sanoja "asiakastarpeen mukaan".
*******
Mielestäni sosiaali- ja terveyslautakunnan pöytäkirja on sen verran julkinen asiakirja ja se käsittelee sekä päättää kuntalaisten tärkeistä asioista, että pöytäkirja pitää olla tarkalleen kokouskulun mukainen.
Nyt kun peruspalveluohjelmasta jäi puuttumaan lääkäreiden vastaanottopalveluista kellon aika klo 8-16 jättää se kyseiset palvelut epämääräisiksi.
Toinen, ehkä minua jo henkilökohtaisesti arveluttavampi kohta pöytäkirjassa oli jossa esittämäkseni on merkitty asia, jota minua tuntevat hevin uskovat sanomakseni.
Sanomakseni on merkitty: "Kuntakohtaisia lähipalveluja asiakastarpeen mukaan ovat mm."
Olisin muka esittänyt lisättäväksi sanat; asiakastarpeen mukaan.
Kun kyseistä esitystä suustani en ole laskenut ja se on nyt merkittynä sanomakseni pöytäkirjaan, pitää asiaa perätä.
Ensimmäiseksi tarvitsee kysyä hyväksytäänkö tämmöinen menettely. Ja toiseksi olenko oikeassa paikassa ja päätäntävaltainen lautakunnassa.
Katsotaan nyt ensin mitä valtuutetut sanovat asiasta.
*******
Jos lääkärin päivittäisestä vastaanotosta puuttuu kellon aika (esim. 8-16) antaa se vastaanotolle sellaisen epämääräisyyden, jota Hellin aikana on ollut yleistä. Eli lääkärit saavat puuttua "laillisesti" vastaanotolta.
Alkuaan kuntakohtaiset lähipalvelut oli merkitty muotoon: "Kuntakohtaisia lähipalveluja ovat mm." Ja perässä oli luettelo kuntakohtaisista lähipalveluista. Joku, en suinkaan minä, oli lisännyt sanat "asiakastarpen mukaan".
Näillä kahdella sanalla annetaan palvelun tuottajalle eli Hellille mahdollisuus arvioida asiakastarvetta ilman, että siihen voisi puuttua lautakunta tai kuntalainen. Melkoinen avoin valtakirja siis.
Huonoin esimerkki voisi olla, että asiakastarve Tohmajärven terveyskeskuksen päivystysvastaanotolla katsotaan kahdeksi tunniksi. Tämän ajan jälkeen lääkäri voisi siirtyä pariksi tunniksi vaikka Kesälahdelle. Kaikki olisi sopimuksen mukaista toimintaa. Todellinen syy voisi olla edelleen jatkuva lääkäripula. Sopimus täyttyisi, mutta Kutsun mummo myöhästyisi vastaanotolta. Hän kun ei kotoa lähtiessään tiedä tämän päivän "asiakastarvetta."
Joku kokousvirtuoosi sanoi, että tämmöiset asiat pitää hoitaa oikaisuvaatimuksella. Hoh, hoijaa. Katsotaan nyt jos joku toinen konsti löytyisi.

1 kommentti:

Matti Kosonen kirjoitti...

Edellä kertomasi tyyli hoitaa lautakunnassa asioita on jo johtanut Rääkkylän eroon. Saa nähdä oppiiko lautakunnan uppiniskainen enemmistö näistä asioista mitään?