keskiviikko 28. huhtikuuta 2010

Nyt ovat Hellin asiat kunnossa?

Kuntoon saattamiseen tarvittiin vain pari juttua paikallislehtiin. Itsensä Hellin järjestämä ovensuu kysely, terveyspalvelujen päällikkö Sirpa Kojon selvitys puhelinpalveluista ja maksettu 720 palstamillimetriä pitkä maksettu puhelinnumeroilmoitus lehtiin, pisti asiat kuntoon.
Edellä olevat asiat saivat kunnanjohtaja Olli Riikosen iloiselle mielelle. Sähköpostiviestissään hän toteaa, että Hellin palvelut toimivat asianmukaisesti, kun ryhdytään asioita konkreettisella tasolla kysymään ja selvittämään. Kiitteli hän ja neuvoikin tulevaa asioiden hoitoa, mutta niistä kerkiän kirjoittamaan myöhemmin. Sitten kun ovat tulleet käytäntöön.
*****
Niin se on, rakkaat kanssaveljet ja -sisaret. Helli ja kunnanjohtaja todistavat, että olette olleet väärässä tuodessanne esiin ongelmia Hellin aikaisessa palvelutuotannossa. Minä olen hämmästyksen vallassa.
Miten on, uskoako näitä kahta todistajaa vai teitä kymmeniä minulle soittaneita ja ongelmianne esiin tuoneita. Entä miksi mielenosoittajat liikkuvat ja moittivat palvelujen puuttumisesta huonompaan suuntaan. Eivät ole ainakaan kiitelleet saamistaan palvelujen puutteesta.
Ihmettelen, ettei kyselyyn vastanneet, ainakaan lehtujutun perusteella, ole noteeranneet Hellin pahinta ongelmaa. Se on virkalääkärin puuttuminen ja vastaanottolääkäreiden poisjäännit työpaikaltaan.
Kuuntelen toistaiseksi soittajia ja mielenosoittajia. Mielestäni he edustavat kuntalaisen mielipidettä ja Riikosen ja Kojon omassa arviossani luen "leipäpapeiksi".
Kunnanjohtaja Olli Riikonen on jossain Helli-keskustelussa todennut, ettei hänelle ole terveyspalveluista tai niiden puutteesta kukaan valittanut tai soittanut. Hän toivoikin, että hänelle soitettaisiin.
Kehoitankin ja rohkaisen lukijoita Riikosen toivomuksen mukaan ottamaan suoraan yhteyttä häneen. Hänen puhelimensa toiminee paremmin kuin Hellin. Mistä sen tietää, jos sitä kautta vaikka löytyisi helpommin lääkärille vastaanottoaika.
******
Loppuun lyhyt lainaus Koti-Karjalan jutusta "Helli-liikelaitoksen asiakaskyselystä myönteiset tulokset". Kaksi kappaletta riittänee tähän.
"Julkinen keskustelu muokkaa ihmisten mielipiteitä kielteisiksi huolimatta siitä, että palvelukokemukset terveyskeskuksissa ovat hyvin myönteisiä."
"Kirjallisessa palautteessa suurimmiksi ongelmakohdiksi nousivat puhelinpalvelun toimimattomuus, tiheään vaihtuvat lääkärit ja yleinen tyytymättömyys Hellin toimintaan ja olemassaoloon."
Onhan se ongelma jos lääkärit vaihtuvat tiheään. Suurempi ongelma on jos lääkäriä ei tapaa vastaanotolla lainkaan. Lääkäreiden poisoloista terveyskeskuksista ei puhuta kyselyn loppuraportista mitään.
*****
Hyvää ja hauskaa Vappua! Ei tässä Helliä olla moittimassa moittimisen ilosta. Kirjoitellaanpa vain niistä asioista, jotka eivät kelpaa paperilehtiin. Jutut näyttävät kiinnostavan ihmisiä entistä enemmän. Se kannustaa kirjoittajaa. Kiitos siis kiinnostuksesta.

2 kommenttia:

lahjattomat kirjoitti...

onhan se kummallista, että kaikki toimii ihan hyvin, vaikka toisaalla coronaria oy ei pysty toimittamaan tilattuja palveluja. "tutkimuksesta" löytyy niin sanotusti joku pikku käppi...
ja jos ei löydy, kannattaa koko coronaria oy:n palveluosa poistaa, koska se näyttää olleen kokonaan tarpeeton. eihän sen poissaoloa huomaa kukaan.

Matti Kosonen kirjoitti...

Olli Riikonen: "Mielestäni nämä asioihin oikeasti pureutuvat selvitykset osoittavat, että Hellin palvelut toimivat asianmukaisesti, kun ryhdytään asioita konkreettisella tasolla kysymään ja selvittelemään. Toivoisinkin, että ainakin meillä vastuullisissa luottamus- tai virka-asemissa toimivilla olisi malttia ennemmin tutkia kuin hutkia. Kuten vanha sanonta kuuluu, luulo ei ole tiedon väärti."
Eikö Hellin johtokunta ja johto koostukaan vastuullisista luottamus- ja viranhaltijoista?