maanantai 26. huhtikuuta 2010

Tällä perusteltiin irtautumista

PERUSTELUOSA

Seutuvaltuusto ei ole kuntalain 77§ mukainen toimielin.
Seutuyhteistyökokeilusta annettu laki 28.6.2002 (560/2002) on kumottu ja se on tullut voimaan jo 1.1.2009.
Keski-Karjalassa seutusopimuksen pohjalta toteutettu toiminta ei täyttänyt siihen asetettuja tavoitteita. Siitä tuonnempana.
Jo edellä mainituista syistä seutuvaltuustotyöstä poisjääntiin ei voi soveltaa kuntalain 38§ ja 39§.
Hallituksen päätösehdotuksen perusteluissa se, ettei nyt seutuvaltuustotyöstä jättäytyvät ole ilmoittaneet syitä poisjääntiinsä, ei voi pitää paikkaansa.
Syyt on ilmoitettu kirjallisesti jo silloin kun SDP:n valtuustoryhmä tek aloitteen Tohmajärven irtaantumisesta seutusopimuksesta.
Kuntalain mukaan syyt voi ilmoittaa myös suullisesti ja näin on tehty ilmoituksen jätön yhteydessä. Lisäksi kaikki poisjäävät ovat mukana hallitustyöskentelyssä. Syyt eroon olisi luullut tulevan tietoon jo hallituksessa.

Seuraavassa luettelo päällimmäisistä syistä:
Valtioneuvosto on kumonnut asiaa ohjanneen lainsäädännön.
Seutusopimus on tekstiltään ja tavoitteeltaan vanhentunut. (esim. seutujohtaja)
Asioiden käsittelyn, päätös- ja ratkaisuvallan osalta seutusopimus ei määrittele toimintaa eikä vastuuta tehdyistä päätöksistä.
Kiteen kaupungin hallintosääntö 7§ kohta Seutuvaltuusto; mainitaan ainoastaan: ”Käyttää seutusopimuksessa mainittua ratkaisuvaltaa”.
Seutusopimuksessa ei ole ratkaisuvaltaa koskevaa kohtaa.
Seutuvaltuustolla ja seutuvaliokunnalla ei ole toiminnalleen johtosääntöä.
Seutuvaliokunta on käyttänyt merkittävää itsenäiselle kunnalle kuuluvaa esittely- ja virkanimityksiin ohjaavaa valtaa ilman, että tehdyistä päätöksistä on pidetty pöytäkirjaa tai laadittu muistiota.
Seutuvaltuuston ja seutuvaliokunnan päätöksistä ei voi tehdä oikaisuvaatimusta tai valittaa. Tältä osin toiminta on epädemokraattista.
Seutusopimuksesta aiheutuu kuluja eikä toiminnasta ole ollut kuntalaisille vastaavaa hyötyä

Ei kommentteja: