Käväsin äsken mielipidenetissä. Se näyttää sykkivän sotessa ja allekirjoittaneenkin persoonan ympärillä.
Eilen käväsin myös Kiteellä. Ja kas kummaa. Sielläkin kun nimeni sanoin, alkoi sote-keskustelu. Mikäs siinä. Ei tuo haittaa.
Netissä joku kysyi, mikä on sote? Ääni etelästä vastasi pitkään ja viisaasti. Niin viisaasti, etten minä ainakaan sitä ymmärtänyt.
Sotea ovat viisaat rakentaneet sadoillatuhansilla euroilla päätoimisesti kohta kaksi vuotta. Yritän seuraavassa kertoa soten terveyspalvelujen suunnitelmista sen minkä minä ymmärrän.
* * *
Sotessa terveyspalvelut tuottaa Kiteen kaupunki liikelaitos-nimikkeellä. Miten ja missä, siitä ei ole sovittu.
Liikelaitosta johtaa 5-jäseninen johtokunta, jonka valitsee Kiteen kaupunginhallitus kaupungin johtajan esittelystä. Johtokuntaan ei ole jyvitetty luottamushenkilöpaikkoja, vaan sinne voidaan jäseneksi valita kuka hyvänsä ja mistä hyvänsä.
Myös liikelaitoksen johtajan valitsee Kiteen kaupunginhallitus. Pätevyysvaatimusta ei ilmoiteta eikä virkaan tarvittane lääketieteellistä oppiarvoa tai muutakaan erikseen vaadittavaa erikoisosaamista.
Päätösvalta huonetilojen käytöstä, missä terveyspalveluja tarjotaan on vuokraajalla eli liikelaitoksella. Mahdollisesti tyhjäksi jäävän kiinteistön käytöstä ja kuluista vastaa omistaja eli kunta.
Liikelaitoksen toimintaa korostetaan itsellisellä toiminnalla ja päätöksillä.
Johtosääntöä johtokunnalle ei ole julkistettu.
Yllä olevasta voi jokainen päätellä mikä vaikutusmahdollisuus ko. asioihin on soten toteutuessa luottamushenkilöillä, olivatpa he Kiteeltä tai mistä hyvänsä.
* * *
Työtä liikelaitokselta on suunniteltu tilaamaan Yhteislautakunta. Paperilla se on vielä muodossa 3+3+3+3. Salassa pidettäville asioille 1+1+1+1.
Organisaatio tarvitsee tietenkin johtajan ja omat toimistotyöntekijänsä.
Tämä järjestelmä toimii osana Tohmajärven kunnan organisaatiota. Miten se huolehtii muiden kuntien tarpeista, ei selviä suunnitelmista. Tietenkin yhteislautakunta ohjaa ainakin kuntien terveydenhoitoon osoittamat rahat tuottajalle eli liikelaitokselle.
* * *
Yllä olevaa Karjalaisen nettimielipidepalstalla kutsutaan hallintohimmeliksi. Mielestäni himmelin voi aina hahmottaa kokonaisuudeksi. Sotea en ole onnistunut hahmottamaan muuksi kuin epätoivoiseksi yritykseksi tunkea käärme pulloon. Ja nopeasti.
Aiesopimus on täynnä nimike ja asiaristiriitoja. Niiden luettavaksi saaminen on ensimmäinen ehto eteenpäin menoon. Toinen ehto on, että luettava on ymmärrettävä.
Myös johtosääntöjen laatiminen ennen soten hyväksymistä on ensimmäisiä ehtoja tulevassa käsittelyssä.
* * *
Esimerkiksi sopii suora lainaus Keski-Karjalan sosiaali- ja terveystoimen yhdistämishankkeen loppuraportista. Se hahmottaa liikelaitoksen ja yhteislautakunnan suunniteltua toimintaa:
Yhteinen toimielin on nimestään huolimatta yhden sopimuskunnan valtuuston ja hallituksen alainen toimielin. Samoin yhteisen toimielimen hallinnonalaan kuuluva palveluja tuottava yksikkö on yhden sopimuskunnan tulosyksikkö tai liikelaitos. Yksikkö on hallinnollisesti osa sitä kuntaa, jonka toimielin yhteislautakunta on. Myös yhteislautakunnan hallinnonalaan kuuluvat virat ovat yhden sopimuskunnan virkoja ja niiden haltijat tuon kunnan viranhaltijoita.
Tuo yllä oleva on niin selkeästi sanottu, että pitäisi mennä kovempaankin päähän. Vai mitä?
Heh, heh.
maanantai 14. huhtikuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti