Ihmiset pysäyttelevät kylillä ja kyselevät mistä oikeastaan on kysymys kun puhutaan sotesta. He ovat ymmällään siitä ristiriitaisesta tiedosta, jota päättäjät ja media heille välittävät. Ollaanko sotessa ja onko se ainoa vaihtoehto toteutettavaksi? Yritän seuraavassa lyhyesti sitä aivotoimintani mukaan selvittää.
Ensimmäiseksi on erotettava kaksi asiaa. On olemassa hanke, jolla Keski-Karjalan kuntien yhteistä sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä selvitetään. Sita kutsutaan sote:ksi.
Kokonaan toinen juttu on tällä hetkellä itsenäisten kuntien sosiaali- ja terveyspalvelut. Miten ne järjestetään. En puutu muiden kuntien tapaan hoitaa omia palvelujaan. Tohmajärvi ei ole vielä päättänyt siirtää palvelujaan sote-malliin. Siitä on 21.1.2008 tehty valtuuston päätös.
Eli sote-projekti toimii täysin omalla tontillaan, tavoitteellaan ja taloudellaan. Niin tekee myös Tohmajärven kunta kunnes valtuusto toisin määrää.
Soten ja kunnan taloutta, virkamiehiä ja toimintaa ei tule sotkea keskenään, ennen siitä tehtäviä valtuuston päätöksiä.
Tulkoon tietoon, ettei tätä kirjoitettaessa sosiaali- ja terveysministeriö ole tulouttanut Tohmajärven kunnalle lupaamaansa 200000 euron hankeavustusta.
* * *
Sote-projekti on lähtöisin ja toiminut pitkälti kunnanjohtaja vetoisena Keski-Karjalassa. Tohmajärven kohdalta voidaan pitää lähtölaukauksena kunnanjohtaja Olli Riikosen 22.1.2007 kirjaamaa ja hallitukselle osoittamaa hankesuunnitelmaa ja jonka valtuusto 29.1.2007 hyväksyi äänin 20 - 12. 1 tyhjä.
Sen ensimmäinen pykälä kuului sanatarkasti: "Kunnat säilyvät itsenäisinä. Selvitykseen ei sisällytetä kuntaliitospohdintoja."
Lausumaa on orjallisesti seurattu, mikä ei ole ihme. Sementoihan se muutoksessa ensimmäiseksi kunnanjohtajien aseman pysyvyyden nykyisellään. Alkutilanteessa pysyvyyden takasi myös se, että sote-projektin suunnan on alkuun määrännyt yksin virkamiehistä koottu 10-jäseninen johtoryhmä joka myöhemmin muuttui seutuvaliokunnaksi. Siinä puolestaan on vain kunnanjohtajia ja yksi kaupunginjohtaja.
Harvoin kokoontuva projektin ohjausryhmä on Seutuvaltuusto. Se niin kuin seutuvaliokuntakin toimivat ilman johtosääntöä ja niin ollen niiden toiminta suhteessa vaaleilla valittuihin valtuustoihin on vähintäinkin keskustelun arvoinen.
* * *
Saan jatkuvasti kalapaliikkia toiminnastani niin hallituksen jäsenenä kuin valtuutettunakin. Samaan ryöpytykseen ovat joutuneet myös toiset samalla tavalla sotesta ajattelevat. Ryöpytys on monesti ylittänyt hyvät tavat jopa kokoustilanteissä. Ainakin silloin kun järkeni on esitetty kyseen alaiseksi.
Tehtäväni luottamushenkilönä perustuu ehkä puutteelliseen järkeen, mutta myös äänestäjien luottamukseen, jonka he ovat minulle ja muille samalla tavalla ajatteleville valeissa antaneet.
Pyrkimyksemme sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisessä on pysyttää ne kunnallisina palveluina ja niin myös luottamushenkilökontrollinen alaisina. Ainakin niin kauan kuin ne kustannetaan yhteisillä verovaroilla.
Sote on projekti ja saa toimia puolestani omassa tehtävässään vapaasti. Sitten kun se on hyväksytty kunnan toimintamalliksi toimin tietenkin sen mallin puolesta.
Nyt haluan pitää vallan kunnanvaltuutetuilla. Tässä vaiheessa soten tunkeutuminen kuntabyrokratiaan henkilövalintoineen ja toiminnanohjauksineen on mielestäni estettävä.
Pitäisi sotenkin maltaa odottaa omaa tulemistaan. Aikataulu tai muutakaan kiirettä ei pitäisi olla.
Olisi syytä laittaa aiesopimus hyväksyttävään kuntoon.
torstai 3. huhtikuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti