lauantai 21. tammikuuta 2012

Pää kolmantena jalkana....seinään

Keski-Karjalassa ollaan kovapäisiä. Ei helpolla opita epäonnistumisista. Tähän käy malliksi seutuyhteistoiminta, Helli-liikelaitos ja nyt mahdolliset kuntaliitokset.
Seutuvaltuuston toiminnan näkee vain kuntien taloussuunnitelmissa. Kulujen sarakkeessa. Muuten on hiljaista.
Helli-liikelaitoksesta ei taida enää kukaan saada selvää. Toimiiko se neljän, kolmen vai kahden kunnan palvelujen tuottajana. Kuntajohtajat työstävät kokoajan uutta organisaatiota käyttöön. Nykyistä, joka pitäisi olla käytössä, ei ole saatu alkuun.
Samaan aikaan työstetään Keski-Karjalaan uutta jakoa, joka syntyy, josa on syntyäkseen Kiteen ja Kesälahden "järkiavioliitosta".
******
Henkilökohtaisesti en miellä KIteen ja Kesälahden yhtymistä nykyisessä tilanteessa kuin turhaksi koheltamiseksi. Siitäkin huolimatta vaikka Kesälahden kunnanhallituksen puheenjohtaja lehdissä mainostaa yhtymistä niin, että muut vaihtoehdot edustaisivat järjen köyhyyttä.
Kuka uskoo niin uskokoon. 16 milj.euron lisätulot kuntaliitoksesta pitää jakaa viidelle vuodelle. Se raappasee miljoonat kohtuu tasolle. Lisäksi on muistettava miljoonien tulevan valtion osuuksista, joihin en ainakaan minä luota. Ne voivat pysyä, mutta yhtä hyvin loppua ennen aikojaan. Rakentuuko kuntaliitos yksinomaan valtiotukien varaan? Tuetko tekevät kunnista vahvoja?
Sitten tullaankin jo lähelle huijausta. Huijataanko kuntalaisia vai ovatko kuntapäättäjät itse huijaantuneet, kun puhutaan tulevista kuntapalveluista.
Jos Kesälahden osalta kaikki palvelut säilyvät tai paranevat ollaan keksitty järjestelmä, joka on ollut tosin käytössä aikoinaan Neuvostoliitossa.
Päälle pläjäytetään 110000 euroa vuodessa uudelle perustettavalle johtokunnalle. Se on sitä byrokratian karsintaa. Oli muuten käytössä Värtsilän ja Tohmajärven kuntaliitoksessa. Tuloksia voi kysyä värtsiläläisiltä.
Joku voi sanoa, että pelottelen tai olen kateellinen Kesälahden ja Kiteen löytämisestä toisensa. En pelottele enkä ole kateellinen. Oikeastaan odotan mielenkiinnolla mitä tuleman pitää. Jos kaikki tuo mitä Ari Asikainen tuo lehtijutussa hyvänä esiin toteutuu, ryhdyn kiireesti puhumaan, että myös Tohmajärvi liittyisi tuohon onnen liittoon.
*******
Kannatan kuntaliitoksia, niin kuin olen tehnyt koko sen ajan, jonka olen ollut mukana kunnallisissa luottamustehtävissä. Nykyinen systeemi on aikansa elänyt. Se ei pitäisi olla epäselvä ainakaan kuntien johtajille. Jostain ihmeellisestä syystä juuri he näyttävät olevan se kapuloita rattaisiin heittävä joukko kuntaliitoksiin pyrittäessä.
Kuntauudistus tullaan ilmeisesti tavalla tai toisella toteuttamaan. Jos kuntakartta ei mene toteutukseen, valmistelee valtiovalta varasuunnitelmaa, joka saattaa olla parempikin kuin 70 kunnan ratkaisu.
Vaihtoehdoksi kaavaillaan järjestelmää, jossa palvelut järjestetään väestöpohjaltaan isoissa sosiaali- ja terveydenhuoltoalueilla. Kuntiin jäisivät hoidettaviksi lähipalvelut, kuten perusopetus, lastenhoito, vanhuspalvelut ja teknillinen toimi.
Varajärjestelmä on hyvä, mutta ei niin hyvä kuin kuntien vähentäminen nykyisestään.
Kuntiin jäisi vanha byrokratia ilman niitä töitä, joita varten se on rakennettu.
Nykyinen kuntalaki takaa kunnanjohtajille ja muille kuntaan työsuhteessa oleville viiden vuoden "palkkatakuun". Mikä muuten on verrattavissa etuisuudeltaan ojankaivajan päiväuniin. Jos kuntakartta saadaan muuttumaan tuohon 50 - 100 kunnan pintaan, on se halpa hinta siitä jos viisivuotta eletään työssä, jota ei oikeastaan ole.
Näiden tietojen takia pidän Kesälahden ja Kiteen kuntaliitosta juuri nyt turhana koheltamisena.

Ei kommentteja: