torstai 30. syyskuuta 2010

Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku

Tämä pitäisi saada päättäjien ohjenuoraksi, kun on kysymys Hellin tulevaisuudesta rääkkyläläisten hankkeiden jälkeen. Hehän pyrkivät itsenäisenä kuntana irti Hellistä mahdollisimman pian.
Syitä rääkkyläläisten toimenpiteelle on riittävästi. Niitä ei enää kannata toistaa. Parempi on katsella miten tästä eteenpäin olisi viisasta ponnistella. Vyyhti on melkoinen, jonka konsultit, seutuvaliokunta, seutuvaltuusto ja viime kädessä kunnanvaltuustojen yksinkertainen enemmistö rakensivat selvitettäväksi. Innokkaimmat Hellin rakentajatkin voisi nimetä. Kaksi merkittävintä löytyy Tohmajärveltä ja kaksi seuraavaa Kiteeltä.
******
Jos hyväksytään se, joka mielestäni on tärkeintä, että Helli pannaan remonttiin, ollaan oikeilla jäljillä. Remontti ei taida riittää, vaan kyseessä lienee vanhan purkaminen ja uuden toimivan rakentaminen vanhan tilalle. Paras-laki ei sitä estä. Muutos on kokonaan keski-karjalaisten valtuutettujen käsissä. Näin yksinkertaista se on.
*******
Mitä muutoksella pitäisi tavoitella? Ensiksikin sitä, että valta ja vastuu saadaan selvitettyä. Se tietää valtuutettujen aseman palauttamista virkamiesten johdattelusta.
Lääkäripalvelut on taattava jokaiseen kuntakeskukseen ja lääkärin työkaluksi pieni vuodeosasto. Vanhusten asumispalvelut tulee olla omassa kuntakeskuksessa. Molemmat edellä mainitut palvelut ovat merkitty Hellinkin tehtäviksi selvästi, mutta niistä Helli ei ole piitannut tuon taivaallista.
******
Tähän loppuun muutama sana sopimus- ja lakitekstistä:

Keski-Karjalan kuntien sosiaali- ja terveystoimien yhteistoimintasopimus
10. Yhteistoimintasopimuksen muuttaminen
Tämän yhteistoimintasopimuksen muuttamisesta on voimassa, mitä kuntalain 79§ 1 momentissa (395/95) säädetään kuntayhtymän perussopimuksen muuttamisesta.

Kuntalaki
79§ Perussopimuksen muuttaminen
(1.2.2002/81) Perussopimusta voidaan muuttaa, jos vähintään kaksi kolmannesta jäsenkunnista sitä kannattaa ja niiden asukasluku on vähintään puolet kaikkien jäsenkuntien yhteenlasketusta asukasluvusta.

*******
Edellä kerrottu on yksi keino muiden joukossa, jolla voidaan edetä. Tämä lienee helpoin, kun mikään kunta ei tunnu olevan tyytyväinen Hellin toimintaan. Tässä asiassa on erotettava selvästi Hellin kenttätyötä tekevä henkilöstö hallinnosta.
Kuten lukija on saattanut huomata olen ollut jo pitkään kriittinen suhteessa Hellissä käytössä olevaan hallintoon. Olen tuonut tämän lukuisia kertoja esiin myös sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksissa.
Nykyjärjestelmällä on myös voimakkaat puolestapuhujansa. Näkyvimmät ja kuuluvimmat mielestäni ovat olleet kunnanjohtaja Olli Riikonen ja Tuomo Eronen, valtuustojen puheenjohtajat Jukka Kankkunen ja Matti Majoinen. Heidän toivoisin tulevan mukaan julkiseen keskusteluun ja puolustamaan kantaansa. On selvää, ettei yhtä totuutta saata ollakaan.
Allekirjoittaneelle tulee runsaasti palautetta kirjoituksistani. Näillä ei kuitenkaan saada muutosta. Siksi olisi suotavaa, että palautteen antajat suuntaisivat palautteensa sinne, missä niillä saattaa olla merkitystä muutokseen pyrittäessä.
Yksi kysymys voisi olla tarvitaanko Tohmajärven terveyskeskusta ja sen vuodeosastoa?

Ei kommentteja: