Keski-Karjalan johtavat virkamiehet ja luottamushenkilöt koottiin eilen Maiju Lassila -saliin kuuntelemaan ja oppimaan säällistä käyttäytymistä. Sellaista, jolla kunnat lähtevät nousuun ja hommat hoituvat kuin Kankkulan kaivolla. Tyhjää vaan.
Tapahtuman otsikko kuului: Keski-Karjalan kuntien luottamushenkilökoulutus. Mihin oli unohtunut virkamieskoulutus. Ai niin! Sehän menee niin, että jos herra antaa viran, niin kyllä kai hän antaa opinkin.
Kouluttajina tapahtumassa oli kehitysjohtaja, Matti Majoisen sisko, Kaija Majoinen ja lakiasiain johtaja Kari Prättälä Suomen kuntaliitosta sekä neuvotteleva virkamies Hannele Savioja valtiovarainministeriöstä.
* * *
Puutun tällä kertaa vain neljään asiaan, jotka koskettivat tapahtumassa henkilökohtaisesti minua.
Tilaisuuteen oli tuotu Kari Prättälän arvioitavaksi kirjoittamani oikaisuvaatimus sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä, joka koski terveyskeskuksen palvelujen kilpailuttamisluvan antamista Hellin toimeksi.
En puutu asiaan kun oikaisuvaatimusta ei ole vielä käsitelty. Kysyn oliko asiallista paperia tuoda ennen lautakunnan käsittelyä tilaisuuteen "riepoteltavaksi."
Prättälän mielipide kyseiseen asiaan oli se, että asia on epäselvä. Minäkin olen samaa mieltä ja jätän asian viisaampien haltuun.
* * *
Toinen asia, joka sekin oli saanut ennakko "käsittelyä", oli käyttämäni tapa tehdä kokouksen päätösehdotukselle vastaesitys kirjallisena, silloin kun olen sen sitä katsonut asian vaativan. Vastaesitys on yleensä pari lausetta pitkä ja yhtäpitkällä perustelulla varustettu. Lisäksi olen pyytänyt vastaesitystä liittämään pöytäkirjan liitteeksi.
Tohmajärven kunnanhallituksessa ja valtuutossa tällainen järjestelmä kävi, muuta ei enää sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa.
Tälle uudelle menettelylle ilmeisesti pyrittiin saamaan Prättälän "siunaus". Saatiinko, sitä minä en saanut selvää.
Tulen edelleen menettelemään samalla tavalla kuin tähänkin asti. Jos lautakunnan puheenjohtaja lyö esiktykseni roskakoriin niin ei se minua haittaa. Julkaisen sen heti kokouksen päätyttyä tällä palstalla.
* * *
Kolmas asia koski tämän palstan ja verkkolehden kirjoituksia. Kari Prättälälle oli ennakkoon kirjallisesti tuotu vastattavaksi, saako blogissa ja verkkolehdessä kirjoittaa ja käsitellä asioita, niin kuin niitä on kirjoitettu ja käsitelty.
En ymmärrä kysymystä aikuisen ihmisen tekemäksi. En ainakaan syitä, mihin sillä pyrittiin. Onko pyrkimys mielipiteen julkaisemisen rajoittamiseen tai johonkin muuhun vastaavaan? En tiedä.
Kari Prättälä lakimiehen tapaan "pyöritteli" alkuun asiaan. Vapautin hänet tarkemmasta kannan otosta ilmoittamalla, että tulen jatkamaan kirjoitustani edelleen ja olen siitä henkilökohtaisesti rikosoiukeudellisessa vastuussa ilman kunnallista seulonta tarkkailua.
* * *
Yhden asian esitin minäkin Prättälän vastattavaksi. Kysyin voiko Seutuvaliokunta ja Seutuvaltuusto toimia niin kuin se Keski-Karjalassa on toiminut vuosikausia; ilman johtosääntöä.
Molempien nimikkeet ja toiminta ovat ohjautuneet kuntien nimikkeistöön "virallisina", ilman niistä tehtyjä päätöksiä.
Tähän kysymykseen ei ehtinyt Prättälä vastata. Vastauksen ehätti antamaan Kiteen kaupungin johtaja Kirsi Hämäläinen. Hän ilmoitti, että seutuvaltuusto toimii Kiteen kaupungin organisaatiossa hallintosäännön ohjaamana. Seutuvaliokunnan hän ilmoitti olevan epävirallinen, eikä sillä niin ollen ole virallista asemaa.
Vastauksesta en olisi paljoa "kostunut", jos en olisi asiasta kysynyt aikaisemmin jo Prättälän mielipidettä kahden kesken.
'* * *
Kaivoin Kiteen kaupungin hallintosäännöstä esiin sen mitä siellä seutuasioista sanotaan.
Sivulla 6 on teksti: "Seutuvaltuustossa on 20 jäsentä ja edustajat nimetään seutusopimuksessa sovitulla tavalla."
Sivulla 9 on teksti: "Seutuvaltuusto 1. käyttää seutusopimuksessa mainittua ratkaisuvaltaa."
Kun kysyin riittääkö nuo edellä olevat pari lausetta tukemaan niitä päätöksiä, joita seutuvaliokunta ja seutuvaltuusto ovat tehneet, vastasi Hämäläinen, että riittävät.
No, se on sitä nykyistä tehokasta vallankäyttöä. Jos se ei näy muussa niin minulle ainakin huonossa kuntataloudessa ja kasvavissa velka määrissä.
torstai 4. kesäkuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
5 kommenttia:
paljonkohan tämä "tuunasen koulutus" tuli kunnalle maksamaan?!
tuskinpa prättälä porukoineen liikkuu aivan ilmalla...
Oletkos Veijo miettinyt kenellä kaikilla oli tuona päivänä käytössään sinun oikaisuvaatimus. Kokouskutsu oli lähetetty samana päivänä n.klo11.00 sähköpostilla eikä siinä siinä ollut liitteenä oikaisuvaatimusta ja paperi kutsu tuli vasta seuraavana päivänä (ainakin minulle).
Oliskohan käynyt niin että joku on syyllistynyt "ei julkisen" tiedon levittämiseen?
taitaa olla tämän julkisuusasian suhteen sama kuin on jääviydenkin: toiset jäävätään kysymättä, kuulematta, toisia ei, vaikka pitäisi.
siis toisin sanoen "ei-julkinen" muuttuukin tarpeeksi korkealla tasolla tarvittaessa "julkiseksi".
jos joku saa selvän näistä kunta-kommervenkeistä, niin on aika etevä.
Mielenkiintoinen havainto Apollolta. Tein vähän vastaavan havainnon tuossa koulutus sessiossa. Siellä nousi hyvin vahvasti esille että pitää katsoa tulevaisuuteen eikä vilkuilla peruutuspeiliin. Tätä peräänkuulutti jotkut johtavat luottamushenkilöt.
Kuitenkin samat henkilöt katsoivat asiakseen kaivella Veijon ja minun vanhoja blogi kirjoituksia sekä Tohmajärven ja Kiteen tekemättömiä valtuustosopimuksia.
Vain heilläkö on oikeus katsella peruutuspeiliin?
noiden peilimestareiden olisi hyvä tietää, että tulevaisuus piilee suurelta osin menneessä.
sen vuoksi on ihan helppoa ennakoida, ettei keski-karjalan tulevaisuus ole kovin kummoinen, katsoipa sinne tahi tänne.
katsovatkohan korkeat päättäjämme peileihinsä kohennellen kutrejansa ja kysellen: ken on maassa kaunehin?!
näin ainakin voisi kuvitella, tuosta hämmästyttävästä ylimielisyydestään päätellen...
Lähetä kommentti