Tohmajärven kunnanjohtaja Olli Riikonen torppasi viime valtuustossa kuntien seurantaryhmien perustamisen. Hän katsoi, että Hellistä saatavat tiedot ovat riittäviä valtuutetuille ja kehoitti panemaan sos.- ja terv.lautakunnanjäsenet töihin tietojen antajina.
Tuskin hän tarkoitti innoittaa minua blogin kirjoittajana. Panenpa muutaman sanan kuitenkin tähän viimeisimmästä lautakunnan kokouksesta.
Mikään kokousselostus seuraava ei ole. Onpahan vaan muutama omakohtainen näkemys tapahtumista, joita kokouksessa panin merkille.
* * *
Käsittelyssä oli väsäämäni oikaisuvaatimus, joka koski kilpailuttamisluvan antamista Helli-liikelaitokselle Tohmajärven terveyskeskuksen palveluista oheistoimintoineen. (julkaisen tekemäni oikaisuvaatimuksen tällä palstalla, kunhan saan sen ulos kompuutteristani)
Merkillistä oli, että oikaisuvaatimus oli 3.6 esillä koulutustilaisuuden materiaalissa. Prättäläkin sitä tutkiskeli, antamatta selvää mielipidettään oikaisuvaatimuyksesta.
Merkillistä oli myös se, että kokousmateriaaliin ei oikaisuvaatimuksesta oltu tehty päätösehdotusta. Vaan sanottiin, että se annataan kokouksessa.
Niinpä kokouksen sihteeri jakoi kokoushuoneen ovella kyseiset paperit,jotka sisälsivät oikaisuvaatimuksen hylkäysesityksen, joka myös äänin 8 - 2, kaksi poissa tuli kokouksen päätökseksi.
* * *
Olen käyttänyt edellä olevasta asiasta kirjoittaessani merkillistä sanaa. Niinpä jatkan samalla sanalla.
On merkillistä, että Helli-liikelaitos ryhtyy kolmen kuukauden toimintansa jälkeen toimiin, joilla pyritään ulkoistamaan Tohmajärven terveyskeskus. Palvelujen tuottoon Helli perustettiin, ei niiden siirtoon muille tuottajille. Ymmärrän edelleen, että palvelurakenteisiin menevät päätökset kuuluvat kuntien valtuustoissa tehtäviin päätöksiin. Niiden jälkeen lautakunta ruhtyy kilpailuttamaan, ei kai tuottaja joka on yksi kilpailija palvelujen tuottamisessa.
Lautakunnan jäseniltä, Kesälahden Matti Kososta lukuun ottamatta, en saanut oikaisuvaatimukselleni tukea. Ellen sellaiseksi laske Tuomo Erosta, joka poistui kokouksesta kun oikaisuvaatimusta alettiin käsittelemään.
* * *
Kun oikaisuvaatimukseni ei herättänyt edes lautakunnan jäsenissä keskustelua, kokeilin toista konstia. Kun puheenjohtaja esitti äänestysmenettelyksi kädennostoäänestystä esitin, että äänestys suoritettaisiin nimenhuutoäänestyksenä. Kannatettuna esitykseni herätti lautakunnan jäsenet. Esitystäni paheksuttiin niin puheenvuoroissa kuin kasvojen ja ruumiin kielelläkin. Oltiin luisumassa tilanteeseen, jossa olisi pitänyt äänestää miten pitää äänestää. Täpärästi puheenjohtaja vältti tilanteen ja äänestys suoritettiin nimenhuutoäänestyksellä.
Tapahtuma osoittaa lautakunnan toiminnasta sen mitä minä siinä näen. Mitä nähnevät lukijat?
* * *
Mielipiteitä ei nostanut tiedot tulevastakaan. Liikelaitos Hellin piti tuottaa säästöjä. Ne piti olla miljoona luokkaa vuodessa. Muistan kun kunnanjohtaja Olli Riikonen hehkutti säästöistä monta kertaa ja kuvasi miten tulevassa liikelaitoksessa kaikki liikkuvat. Palvelut liikkuvat, henkilökunta liikkuu ja palveltavat liikkuvat.
Nyt näyttää siltä, että kustannukset liikkuvat ja nekin yhteen suuntaan. Ylöspäin.
On laskennallisesti arvioitu, että sos.- ja terveyspalvelut tarvitsevat budjettiinsa lisuketta jo tänä vuonna.
Kitee tarvitsee 1,3 milj.euroa. Kesälahti o,7 milj. euroa. Tohmajärvi 0,5 milj.euroa. Vain Rääkkylä saa syntymään säästöjä niin, että sitä odottaa näillä näkymin 52000 euron palautus. Että silleen.
Ei ihme, jos Helli suunnittelee jo tulevaksi syksyksi palvelumaksuihin 8 % korotuksia. Ne eivät tietenkään lisärasita suoranaisesti kuntataloutta vaan osoittuvat suoraan veronmaksajan takataskuun.
Jos laskennallinen ennuste toteutuu Helli tuo ensimmäisenä toiminta vuotenaan verrattuna vuoden 2008 kuluihin n. 2,5 milj. euron lisäkulut.
Luulisi tuossa niin Helli-liikelaitokselle kuin sen kasaan ajajille olevan selittämistä.
* * *
Kunnat ovat sitoutuneet rahoittamaan liikelaitos Helliä kiinteällä 2008 tason osoittamalla summalla. Muistaakseni kahden vuoden ajan. Liikelaitos Hellin on Kitee ottanut hoitoonsa tuolla summalla.
Periaatteessa ja liikemaailmassa toimittaisiin siten, että lisäkustannuksista vastaa Kiteen kaupunki. Mutta miten toimitaan Keski-Karjalassa? Jään odottamaan seutuvaliokuntalaisilta ohjeita. Heiltähän niitä tulee, tosin ilman johtosääntöjen ikäviä valtuutuksia.
tiistai 9. kesäkuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Kannattaa valtuustojen kuitenkin jo varmuudeksi rasvata äänestyslaatikkojensa kannet, koska lisämäärärahaa tarvitaan enemmän kuin nyt annetaan ymmärtää.
syksy on pitkä ja tie on pimeä. ja valoenergia maksaa.
Lähetä kommentti