torstai 25. syyskuuta 2008

Löylyä lisää

Otteita Keski-Karjalan sosiaali - ja terveyslautakunnan johtosäännöstä: (valtuusto ei ole vielä johtosääntöä hyväksynyt)

1 §. ...."Tarkoituksena on turvata keskeisempien sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuus nykyisissä kuntakeskuksissa."
Minä kysyn: Mitä ne ovat? Eikö johtosäännön tekijät sitä vieläkään tiedä vai eivätkö he tahdo sitä sanoa? Sana "tarkoituksena" vesittää kaiken.

2§. Sosiaali- ja terveyslautakunta tulee käytännössä kokoontumaan 24 jäsenisenä, joista puolet ovat äänivaltaisia. Liikenne ainakin kasvaa kuntien välillä.
Lautakunnan esittelijänä toimii sosiaali- ja terveysjohtaja. Hänen pätevyysvaatimuksestaan virkaan ei ole mainintaa.

3§ Sosiaali- ja terveyslautakunnan tehtävät.
Pykälästä ei käy selväksi minkä alaisuudessa lautakunta toimii. Onko se mahdollisesti Tohmajärven kunnanhallitus? Asia pitäisi selvittää, kun isäntiä ja jäseniä lautakunnassa on neljästä kunnasta ja kaikilla on enemmän tai vähemmän erilaiset hallinto- ja johtosäännöt ja kulttuurinsa.

5§ Ratkaisuvalta henkilöstöasioissa
Sanatarkka lainaus pykälästä:
"Henkilöstöasioissa noudatetaan Tohmajärven kuntaorganisaation johtosääntöä lukuun ottamatta henkilövalintoja".
Sosiaali- ja terveysjohtajan valitsee Tohmajärven kunnanhallitus. Esityksen johtajan valinnasta tekee sopimuskuntien kunnanvaltuuston ja hallitusten puheenjohtajalla täydennetty seutuvaliokunta."
Oma huomioni: Pykälällä halutaan sivuuttaa mitä Tohmajärven hallinto- ja johtosäännöissä sanotaan esim. sosiaalijohtajan valinnasta. Eli pätevyysvaatimuksista, viran auki julistamisesta ja täyttämisestä. Sosiaalijohtajan on tähän asti valinnut Tohmajärvellä kunnanvaltuusto.
Nyt johtosäännössä sanotaan, että sosiaali- ja terveysjohtajan valitsee Tohmajärven kunnanhallitus seutuvaliokunnan esityksestä.
Seutuvaliokunta muodostuu kunnanjohtajista. Vaikka seutuvaliokuntaa tässä tapauksessa täydennettäisiin valtuuston ja hallituksen puheenjohtajilla on mielestäni kysymys demokratian lumeesta.
Kysymyksessä kokonaisuudessaan on valtava muutos ja vallansiirto luottamushenkilöiltä virkamiehille. Tilaaja/tuottajalli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä (työntekijöitä n. 21000) sai ansaitsemansa lopun. Se vedettiin pois toteutuksesta ennen käyttöön ottoa ja suurempia vahinkoja potilaspalvelulle.
Pitääkö Keski-Karjalassa lyödä pää samaan puuhun kuin Helsingin seudulla. Täällä kun ollaan köyhempiäkin kokeiluille.
Palaan myöhemmin Hellin johtosääntöosioon. Se se vasta demokratian kukkanen on.

1 kommentti:

Esa A. Luukkainen kirjoitti...

Taetaap olla yhtä sekasi tämä peätösehotus ku se entisen mahataatisen tuloste.