perjantai 26. syyskuuta 2008

Helli - liikelaitoksen johtosääntö

Otetaanpa esiin muutamia pykäläkohtia Hellinkin johtosäännöstä. Yleisellä tasolla Hellin tulevaisuudesta kirjoitin näkemykseni tämän päivän porinoihin Koti-Karjalaan.

Siis lyhyesti:
2 §: Helli-liikelaitoksella on johtaja, jonka valitsee Kiteen kaupungin hallitus . Esityksen johtajan valinnasta tekee seutuvaliokunta. Siihen puolestaan kuuluvat kunnanjohtajat.
Minä kysyn: Voiko esityksen tekijänä kaupungin hallitukselle olla seutuvaliokunta? Eikä esityksiä Kiteellä hallitukselle teekään kaupunginjohtaja? Mitkä ovat liikelaitoksen johtajan pätevyysvaatimukset ja minkä alan koulutusta häneltä vaaditaan?

3 §: Johtokunta
Taas sama epäselvyys. Mitkä ovat 5-jäsenisen johtokunnan tehtävät ja valinta perusteet? Vaaditaanko jonkin alan asiantuntemusta, poliittista puoluekantaa ja pitääkö johtokunnan jäsenen asua Keski-Karjalassa?
Esityksen tässäkin sanotaan tekevän seutuvaliokunta eli kunnanjohtajat, mutta valitsee Kiteen kaupungin hallitus, jolle esityksiä tekee kaupungin johtaja, ei mielestäni seutuvaliokunta, jolle seutusopimuksessa ei ole annettu tällaista tehtävää erikseen.
Miten johtokunnan tehtävät sopeutuvat kunnalliseen päätäntätekojärjestelmään? Sehän irrallinen organisaatio kaupungin alaisuudesta. Vailla virkamies- tai luottamushenkilövastuuta. Onko sillä mitään vastuuta päätöksistään ja kenelle?
Liikelaitoksen johtajan tehtävistä ja ratkaisuvallasta sanotaan Kiteen kaupungin hallintosäännössä niin laveasti, ettei johtokunnalle taida jäädä kuin se kuuluisa kumileimasimen asema.

Liikelaitoksen johtajan ratkaisuvalta henkilöstöasioissa määräytyy Kiteen kaupungin hallintosäännön toimialajohtajan ratkaisuvallan mukaisesti.
Arvoisien kunnanvaltuutettujen kannattaisi käydä lukasemassa mitä Kiteen hallintosäännössä sanotaan. Samalla valtuutetut huomaisivat, ettei valtuutettuja tässä järjestelmässä enää tarvitakaan. He ovat onnistuneet tekemään päätöksen, jolla ovat tehneet itsensä tarpeettomaksi terveys- ja vanhuspalvelujen hoidossa omalla paikkakunnallaan.
Samalla tulisi selväksi sekin, miten kunnanjohtajien työtä ja vastuuta on onnistuttu keventämään merkittävästi. He enää tarvitsevat esittää kollektiivisesti asioita toisen esitettäväksi. Samalla kevenee olotila ja häviää hermopaine typerien valtuutettujen kuuntelemisen vähentyessä lähes olemattomiin.

Tässä junassa jytkytellään. Kysyä sopii miten matkustajat kyydistä pitävät. Matkustajapalaute tulee viiveellä, mutta takuu varmasti.

Ei kommentteja: