maanantai 2. helmikuuta 2015

LYHYT KATSAUS PALVELUIHIN

Kunta kiistelee Attendon kanssa lisämaksuista. Ottamatta kantaa ovatko ne oikeita tai vääriä, voinee todeta, että kiistan synnyn ovat aiheuttaneet ihmiset. He ovat hoitaneet asiat huonosti. Vaikka eripuran voinee sanoa syntyneen valtiovallan puolelta, olisi asiaan pitänyt ennakoida sopimuksia Attendon kanssa solmittaessa. Ja ennakkoon olisi pitänyt reakoida myös Attendon. Puolen miljoonan euron käppi kiistassa vaikuttaa jo kohta eroäyriin.
*****
Kuntalaiset ja Attendon palveluksessa olevat ovat "syyttömiä" meneillään olevaan kahnaukseen.
Terveyskeskuksessa asioineena en voi sanoa pahaa sanaa saamastani palvelusta. Samoin oli Hellin aikaan. Terveyskeskuksen henkilökunta teki parhaansa kuntalaisia palvellakseen. Onneton johto toimi myös tehokkaasti, ettei juuri mikään onnistunut. Tätä tukivat omalta osaltaan johtavat virkahenkilöt, jotka pitivät organisaatiota tärkeämpänä kuin palvelujen tarjoamista kuntalaisille.
*****
Palvelu näyttää unohtuneen monelta julkista palvelua tuottavalta organisaatiolta. Ovat unohtaneet mitä ja ketä varten pöytänsä takana istuvat.
Ensimmäisenä tulee mieleen seurakunta. Kirkkoherran virasto on päivittäin auki seurakuntalaiselle 3 tuntia. Yritin aikanaan saada viraston aukioloon muutosta niin, että aukiolo olisi ollut sama kuin mitä henkilökuntakin on virastossa. Ei onnistunut.
Samoin näyttää olevan kunnan teknillisen toimiston aukioloajat. Pitää olla hyvä muisti tai onnea, että onnistuu liikkumaan samaan aikaan aukioloaikojen kanssa. Kyselin aikanaan syytä aukiolojen pirstomiseen. Syyt eivät olleet mitenkään kuntalaisten kannalta ajateltuja. Enemmän yksittäiseen ellen sanoisi henkilöön osoitettuja.
*****
Henkilökohtaisesti olen saanut niin kirkkoherran virastosta kuin teknillisestä toimistostakin hyvää palvelua. Aukioloajoista riippumatta. Ja niin uskon saaneen myös muihenkin ihmisten. Edellytyksellä, että ovat olleet oikeaan aikaan liikkeellä.
Osuuspankkiin on myös vaikea osua samaan aikaan kun pankki on tavalliselle asiakkaalle auki. Pankkipalvelut ovat entistä vähemmän yleisön palvelua ja entistä enemmän liiketoimintaa. Osuuspankissakin nimestään huolimatta. Jos joskus siirrytään virtuaalirahaan, ei hiekkaa kantaudu pankkisaleihin. Viimeistää silloin Wahlroosin ennuste toteutuu.
*****
Kauppojen aukioloaikojen kohdalla ei ole valittamista. Paremminkin voisi toivoa, etteikö aikoja voisi supistaa. Varsinkin nykyisen ostovoiman aikoina. No, se on kauppiaiden asia. 

1 kommentti:

Esa A. Luukkainen kirjoitti...

tätä nykyä tulevaisuus näyttää siltä että palvelukatsaukset lyhenevät entisestään. jähmätorvelta lähtee seuraavaksi op.n konttori. arvio v. 2016.