torstai 8. joulukuuta 2011

Tuleen ei saa jäädä makaamaan

Vilkaisin ensi maanantain valtuuston kokouksen esityslistaa. Kokouksesta voi tulla pitkäkestoinen, mutta voi mennä läpi nopeastikin. Listalla on asioita, joita on eri muodoissaan jauhettu läpi vuosikausia.

Valtuutetuilta on puuttunut yhteinen näkemys miten pitäisi asioissa edetä. Typistäisikö asian niin, että johtoajatus ja johtajuus kunnallisten asioiden hoidosta puuttuu.

Tohmajärvi ja koko Keski-Karjala on pysähtynyt juoksuhautoihinsa. Vanhoissa poteroissa vaan maataan. Yhteiskunnassa jyräävät uudet tankit ja ne ovat suurempi uhka kuin Tohmajärven keskenään kamppailevat valtuustoryhmät.

Vanhojen virheiten jatkuva kelaaminen on syytä lopettaa. On katsottava miten tästä eteenpäin.

Olisiko syytä valita uusi toimintalinja? Sellainen, joka sopii tähän tilanteeseen, mutta ei sulje ovia uusilta vaihtoehdoilta jos niitä tulee eteen.

Olisiko kokouksessa päätettävä, ettei kuntaliitosneuvotteluja Joensuun kanssa tässä vaiheessa aloiteta. Perusteeksi riittää hallituksen tulevat linjaukset kuntarakenteeseen, joita on syytä odottaa muutama kuukausi.

Samoista syistä ei ole tarpeen lähteä kuntaliitosneuvotteluihin Keski-Karjalan kanssa. Neuvottelut vain sitoisivat ja vaikeuttaisivat ratkaista tilannetta, joita maan hallitus ehkä pitää tärkeinä. Lisäksi turhaa työtä pitää välttää, jos näyttää, että kohta on uusi tilanne ratkaistavana.

Edellä olevat päätökset pitävät sisällään asian, että Tohmajärven kunta pysyy itsenäisenä kuntana. Se taas edellyttää kunnan talouden saamista hallintaan. Talouden kuntoon saattaminen edellyttää, ettei se onnistu ellei käytettävissä ole koko talous, johon valtuutetut voivat yksityiskohtaisemmin vaikuttaa. Sama pätee myös virkamieskuntaan. Eli sosiaali- ja terveyspalvelut on otettava kunnan omana toimena hoidettaviksi. Se taas edellyttää eroa Helli-liikelaitoksesta mahdollisimman nopeasti.

Riippumatta valtuuston aikaisemmista päätöksistä, Hellistä voi erota nopeastikin. Vaikka valtuuston maanantain kokouksessa. Se edellyttää valtuuston yksimielistä päätöstä, jota en kyllä usko tapahtuvaksi. Vaikka viisasta olisikin.

Valtuustossa on yhtenä asiana valita neljä henkilöä uuteen kolmen kunnan sosiaali- ja terveyslautakuntaan. Neljän kunnan lautakunnassa pärjättiin kolmella jäsenellä. Mikä lie laajennuksen perusteena?

Valittavan lautakunnan jäseneltä vaaditaan poikkeuksellista asemaa. Pitää olla valtuuston varsinainen jäsen. Pitää olla vaalikelpoinen lautakuntaan. Lisä pätevyyttäkö haetaan sillä, että lautakuntaan on nimettävä myös kunnan puheenjohtajiston jäseniä. Itseäänkö valvomaan, kysyn minä. Mihin perustunee tasa-arvovaatimus, että kunnasta on valittava lautakuntaan 2 naista ja 2 miestä.

Lain edellyttämää tasa-arvovaatimusta vaaditaan vasta lautakunnassa. Ei vielä tässä vaiheessa. Ammatillista pätevyyttä ja kokemusta ei näytetä vaadittavan.

Ei kommentteja: