maanantai 7. maaliskuuta 2011

Kellonajan vai asiakastarpeen mukaan.

Kun toistuvasti teillä ja turuilla kysytään Hellistä, johon näytän naulautuneeni tarpeettoman tiukasti, yritän seuraavassa selittää pari asiaa mahdollisimman lyhyesti.
Jos lähipalveluiksi sopimuksissa merkitää esim: "Lääkärin vastaanottopalvelut arkisin ja päivystys vastaanoton aikioloaikana" , saattaa se ajallisesti merkitä mitä ja miten pituista aikaa hyvänsä. Esimerkiksi niin, että epämääräinen tai vaihteleva tuntimäärä käytetään päivittäiseen lääkärin vastaanottoon.
Jos lääkärin vastaanottoajan jälkeen sopimukseen merkitään vastaanoton ajaksi kellonaika esim. klo 8-16. tietää se sitä, että lääkäri on tuona aikana vastaanottoa suorittamassa.
Samoin jos kunnallisiksi lähipalveluiksi merkitään selvä luettelo lähipalveluista, on se selvä tieto siitä mitä kunnalliset lähipalvelut ovat. Näin oli vielä voimassa olevassa peruspalveluohjelmassa.
Entinen vielä voimassa oleva lähipalveluja ohjaava teksti kuuluu:
"Kunnallisia lähipalveluja ovat mm." (luettelo mitä ne ovat)
Uudeksi tekstiksi tarjotaan muotoa:
"Kunnallisia lähipalveluja asiakastarpeen mukaan ovat mm." (luettelo mitä ne ovat)
********
Asiakastarve on niin epämääräinen määrite ja jos se jätetään Hellin määrittelemäksi, ollaan tilassa joka on luottamushenkilöiden ulkopuolella. Esimerkiksi lähipalveluiksi merkityt asumispalvelut voidaan tulkita niin, etteivät ne yllä asiakastarpeeseen.
Olkaa valtuutetut tarkkana kun päätätte uudesta peruspalveluohjelmasta. Joskus.

Ei kommentteja: