keskiviikko 2. kesäkuuta 2010

Asia suattaa olla toisinniin.

Olin päivän aivopestävänä. Tilaisuuden oli järjestänyt sote/Helliporukka. Lie mukana ollut, jokunen kunnanjohtajakin, jolla ovat suorat yhteydet Kuntaliittoon. Tilaisuuden tarkoitus oli selvittää miten keskikarjalaisten tulisi terveys- ja vanhuspalvelujamme hoitaa.
Paikalle oli kutsuttu kaikki Keski-Karjalan valtuutetut ynnä sos.- ja terveyslautakunta sekä virkamiehet. Alustajiksi oli kutsuttu toimitusjohtaja Eero Vaissa Kuntamaisema Oy:stä, erityisasiantuntija Anssi Kuolila ja kehityspäällikkö Oiva Myllyntaus molemmat Kuntaliitosta.
******
Seuraavassa käyn lyhyesti läpi asioita, joita muistiinpanoihini sattuman varaisesti merkitsin. On todettava jo alkuun, ettei alustajat saaneet ainakaan minua muuttamaan käsitystä siitä, että menee vielä pitkän aikaa ennen kuin palvelut toimivat käytännössä niin kuin paperilla ja alustajien puheissa.
- Kysyttiin palvelujen tuotteistamisesta, joka piti olla pohja tilauksille ja kustannusten jaolle. Hellin johtaja sanoi, että kuntamaisema on tuotteistamista tai ainakin alku sille. Kuntaliiton miehet sanovat, "että suottaa olla niinnii, mutta tuotteistaminen voipi olla muutakii." Eli palvelujen hinnoittelua.
- Kysyttiin järjestämisvastuusta. Sehän on jyvitetty tohmajärveläisten tontille. Kuntaliiton mies sanoi, ettei kukaan tietä mitä järjestämisvastuu oikeastaan on. Kuntalaki ei tunne sanaa.
- Jos syntyy vahingonkorvaustapauksia, niistä pitää sopia kuntien kesken.
- Jos kunta haluaa ylimääräisiä palveluja, niitä ei voi kieltää.
- Tuotteistus eli hinnoittelu on välttämätön.
Alustajat kävivät läpi laskujeni mukaan n. 500 A4 sivullista asiaa. On selvää, ettei semmoisesta materia paljoudesta ota selvää muutamassa tunnissa Erkkikään. En ainakaan minä.
******
Ohjelman tarkoitus lienee ollut, alustajille ennakkoon lähetetyistä kysymyksistä päätellen, ohjata jukuripäitä valtuutettuja ja lautakunnanjäseniä oikealle virkamiesten osoittamalle tielle.
Merkittävämmäksi asiaksi nousikin tarkoitus nostaa sos.- ja terveyslautakunnan asema ohi kuntien valtuustojen. Työkaluksi tähän otettiin peruspalveluohjelma. Sitähän ollaan jo ensimmäisen toimintavuoden jälkeen laittamassa uuteen kuosiin.
Tähän asti peruspalveluohjelman voimaan tuloon on tarvittu valtuustojen käsittely ja hyväksyminen. Tästä menettelystä kuntien valtuutetut ovat pitäneet kiinni ja tehneet ovat merkintänsä ohjelmasta ja palauttaneet peruspalveluohjelman uuteen valmisteluun. Menettely ei näytä miellyttävän virkamiehiä. Syytä on vaikea tietää. Kunnallisen päätäksentekodemokratian kannalta muutosta ei tarvita entiseen menettelyyn nähden.
******
Kuntaliiton miesten oli tarkoitus antaa ohjeistus ja perusteet peruspalveluohjelman uudelle käsittelytavalle ja tarkoitukselle. Toisin taisi vain käydä. Asia meni entistä kinkkisemmäksi. Eihän Kuntaliiton virkamiehillä riittänyt kantti kävellä itsenäisten kuntien valtuustojen yli. He pyörittelivät asiaa sinne tänne. Ja sanoivat, ettei ole oikeastaan oikeaa ei väärää. Pitää vain neuvotella ja sopia.
******
Alustusten ja keskustelun aikana tuli esiin, ettei peruspalveluohjelmalla olekaan sellaista merkitystä, jollaiseksi se alkuun tehtiin. Nyt sanottiin, että peruspalveluohjelma onkin vain stratekinen paperi, jota voi muuttaa tarpeen mukaan. Muutoksen voi tehdä sos.- ja terveyslautakunta ja lausunnon peruspalveluohjelmasta antaa Tohmajärven kunta. Muille sopija kunnille riittää, kun uusi peruspalveluohjelma annetaan niille tiedoksi. Että silleen on ajateltu.
Menettely on niin mielikuvituksellinen, etten jaksa asiaan tarkemmin tässä paneutua. Näen, että kysymyksessä on vähintäin palatsivallankumous, jossa korkeinta päätäntävaltaa tähän asti käyttäneet valtuutetut siirretään ulkotöihin. 70 % kuntien varoista käyttää Helli ilman luottamushenkilökontrollia ja tilaajalautakunta ohittaa vaaleilla valitut valtuutetut, jotka kantavat kuitenkin lopulta vastuun. Jos joku älyää sitä joskus kysyä.
Muutos entiseen on niin kova, etten usko sen toteutuvan. Muutoksen puolesta puhujat sanovat, että yhteistoimintasopimuksella on annettu järjestämisvastuu tilaajalautakunnalle. Tuskin toimivallan siirto voi olla näin ylimalkainen ja kaiken kattava. Toivaltaa voidaan siirtää. mutta yleensä toimivallan siirto on yksilöity. Eikä laajaa toimivaltaa kannata antaa järjestämisvastuu-sanalla, jota ei löydy edes kuntalaista.
******
Tarkoituksen mukaiseen lopputulokseen tähdättiin myös sillä, että loppusanat tapahtumassa lausui puhujapöntöstä käsin rääkkyläläinen Pirkko Kylänpää. (lautakunnan jäsen)
Hän kertoi omasta taustastaan ja kertoi näkemyksensä Sote/Helli nykytilanteesta. Hän näki tulevaisuuden valoisana.
Kritiikin hän osoitti sanomalla: "Täällä puhutaan ei asioista vaan asian vierestä." Ketä hän tarkoitti? Ei kai alustajia.
Pisimmälle hän meni sanomalla, että lautakunta hyväksyy peruspalveluohjelman, mutta kuuntelee kuntia.
Minä tuskin olen tuota päätöstä hyväksymässä. On se niin kovaa kamaa.
Kello on pian 23,00. Lukija saa kirjoitusvirheet kaupan päälle. En jaksa lukea omaa tekstiä. Asia virheitä tuskin tekstissä on enempää kuin mitä seminaarissa sekavaa puhetta.

Ei kommentteja: