tiistai 30. elokuuta 2011

Kannattaako enää jatkaa?

Kysymys kohdaltani tuli vastaan maanantaisessa valtuuston kokouksessa. Kysymyksessä ovat tohmajärveläisten tulevat terveys- ja sosiaalipalvelut.
Ristiriita todellisuuden ja julkisuuteen annetun tiedon kesken kun on levinnyt jo valtuustoon.
Jos ministeriölle lähetetään valtuuston nimissä tieto, että Tohmajärvi muodostaa yhteistoiminta-alueen 1.1.2013., alkaen Kiteen, Kesälahden ja Rääkkylän kuntien kanssa ja samaan aikaan 25.8.2011 päivätyllä tiedolla ollaan perustamassa (ilmeisesti salaa) yhteistoiminta-aluetta Kiteen, Kesälahden ja Tohmajärven kesken, ollaan niin kaukana työstä, jota pidän ehtona olemiseen luottamustehtävissä.
Tähän kun lisätään saman päivän tieto Kiteen kaupungin suunnitelmista omista säästökohteistaan, ei pallo näytä olevan ainakaan tohmajärveläisten valtuutettujen käsissä mikäli säästöt toteutuvat.
Tämän uuden Yhteistoiminta-alueen säästökohteesta mainitaan päiväkohtaisen lääkäripäivystyksen siirto Kiteelle. Eli lääkäri palvelut Tohnajärveltä loppuisivat.
Vanha Helli, joka henkäilee viimeisiään, oli Tohmajärven kunnanjohtaja Olli Riikosen luomus, jonka siunasi keskustan valtuutetut. Nyt uutta kolmijalka Helliä suunnittelee ja vie eteenpäin kukas muu kuin Olli Riikonen. Ja tietenkin turhaa julkisuutta väistäen ja vauhdilla. Uudesta kolmijalka yhteistyöalueesta pitäisi päätökset olla valmiina tulevan marraskuun vaihteessa.
*******
Olen ollut tohmajärveläisissä kunnallisissa luottamustehtävissä pian 20 vuotta. Pääasiassa juuri sosiaali- ja terveysasioiden puolella. Koko tämän ajan olen pitänyt tärkeimpänä asiana juuri lääkäripalvelujen ja siihen liittyvien muiden palvelujen pysymistä Tohmajärvellä.
Edellä olevia asioita olen hoitanut demarien valtuustoryhmässä. Tosin ilman jäsenkirjaa. Se ei ole estänyt toimintaani, enkä jäsenkirjademareiltakaan ole moitteita saanut. Työ luottamushenkilönä on ollut motivoivaa, palkitsevaa ja kiinnostavaa.
Nyt ensimmäisen kerran joudun ajattelemaan kannattaako jatkaa. Ymmärrän, että julkisuudessa tehdyt toimet ovat ok. Päätökset, jotka tehdään kaikki asiat esiin tuoden ovat hyväksyttäviä, vaikka ne eivät olisi oman mielen mukaisia.
Jos Tohmajärven terveyskeskuksesta viedään palvelut, niin kuin olen omia teitäni saanut todistettavasti tietooni, olen tien haarassa luottamushenkilönä jatkamisen suhteen.
Kunnanjohtaja Olli Riikosella, kuten valtuuston kokouksessa tehdyt päätökset ja toiminta samaan aikaan uuden yhteistoiminta-alueen perustamisessa ovat minulle käsittämättömiä. Jos valtuutetut ne hyväksyvät, ovat he vastuussa kuntalaisille menetetyistä palveluista.
Vaaleissa olin lupaamassa, että terveyskeskuksesta pidetään kiinni. Sen lupauksen antoivat myös muut ryhmämme jäsenet. Jos terveyskeskus menetetään ei kai kukaan menetetystä lupauksesta voi vetää minua vastuuseen. Eikä sanoa rintamakarkuriksi. Olen ainakin yrittänyt kykyni mukaan. Olkoon siitä todisteena vaikka asiasta kirjoittamani tuhatkunta juttua lehtiin ja nettiin.

Ei kommentteja: