keskiviikko 24. elokuuta 2011

Alkaako kuolinkouristukset?

Viime aikoina ovat ihmiset aktivoituneet. Hihasta nykijöitä ja soittelijoita, löytyy sellaisistakin henkilöistä, jotka aikaisemmin eivät ole edes puheille antautuneet. Ihmisiä näyttää kiinnostavan tavallista enemmän oma elinympäristönsä johon kunta ja sen päätökset vaikuttavat.
Ennnen kuin lähdetään aiheista puhumaan, on kunnan tekemien päätösten kohdalta todettava, että päätökset pohjautuvat Perustuslakiin ja Kuntalakiin. Keskeiset sopimukset voivat tulla päätöksiä tehdessä kysymykseen edellytyksellä, että ne pitävät. Lisäksi on todettava sopimusten riitatapauksissa olevan alisteisia laille.Tämän totesi yksi selitteisesti markkinaoikeus Rääkkylän tapauksessa Keski-Karjalan kunnille ja Hellille.
Lukija tietää Helli-liikelaitoksen nykytilan. Sitä ei kannata toistaa. Tärkeää olisikin ennakoida mitä esim. tohmajärveläisille tuo tulevaisuus.
Tuntuu siltä, etteivät virkamiehet ole enää Helli kyydissä mukana. Sitä todistaa äänestysten jälkeen kuntien hallitusten päätökset.
Tohmajärvellä esitetään perustettavaksi Yhteistoiminta-alue neljän kunnan kesken. Mitä, mitä tämä tarkoittaa? Juurihan tätä edusti Helli, joka on hajonnut. Onko oikeustoimiin Rääkkylää vastaan lähteneet kunnat sitä mieltä, että heidän päätöksillään rakennetaan uusi Himmeli, joka juuri rojahti lattialle. Vain laskut ovat maksamatta.
Valtiovallan taholta, jota tällä hetkellä edustavat lähinnä demarit ja kokoomus, on ilmoitettu selvästi, että Paras-laki tullaan kuoppaamaan jo tänä syksynä. Kenen mielestä tuhkakasan päälle kannattaa rakentaa. Kuntien johtajienko? Hehän bykkasivat Hellin, joten saman lainen voisi syntyä nytkin.
Tulevan maanantain Tohmajärven kunnanvaltuuston kokouksessa käsitellään Demari-valtuustoryhmän aloitetta, jossa esitetään irtautumista Helli-liikelaitoksesta. Perustelut voi lukea valtuuston esityslistalta.
Kunnanjohtajan vastustavassa päätösehdotuksen perusteissa on maininta, että laki tekee mahdottomaksi erota Hellistä. MIKÄ LAKI ? Sitä voidaan kysyä valtuuston kokouksessa. Rääkkylä lähti Hellistä, eikä siinä yhteydessä kukaan puhunut lain sitä estävän.
Tähän kannattaa mainita, että kaikki valta, jota Hellinkin osalta tullaan käyttämään on valtuutetuilla. Sen takaa kuntalaki, joka määrää esim. terveyspalvelut kunnan vastuulle.
Jos Tohmajärven kunnanvaltuutetut lähtevät kunnanjohtajan valitsemalle tielle, tietää se sitä, että päivittäisetkin lääkäripalvelut omassa terveyskeskuksessa loppuvat samoin kuin sairaalaosasto. Sama pätee vaikka Kitee isäntäkuntana ryhtyisi hoitamaan terveys- ja vanhuspalveluita.
Mistäkö tiedän tämän? En mistään, mutta minulle on näin kerrottu. Kertoja taas perustaa tietoonsa tulleisiin suunnitelmiin. Ne ovat jo valmiit ja keskusteluja käydään henkilökuntien kesken.
Kokoomus ilmeisesti on avain asemassa valtuustossa, kun asiasta päätetään. Sieltä taholta on johto ilmoittanut olevansa sellaisessa asemassa, jossa rivit ei horju. Mikä lie johtajansa ohje.
Jos Hellistä ei erota nyt, tietää se terveys-ja vanhuspalvelujen loppumista Tohmajärvellä nopeammin kuin osaamme odottaakaan. Samalla surkastuu apteekkipalvelut ja se taas tietää kohta apteekinkin lähtöä Tohmajärveltä. Mitä muita negatiivisia vaikutuksia syntyy? Se tullaan näkemään.
Ensimmäisen kerran kysytään valtuutetuita kanttia tehdä päätös oman tahtonsa mukaan. Ja kantaa siitä vastuu myös päätöksen jälkeen.

Ei kommentteja: