Arvoisa keskikarjalainen kunnanvaltuutettu.
Tulevana maanantaina ja tiistaina tullaan ratkaisemaan valtuustoissa asioita, joiden seuraukset tulevat näkymään pitkälle ihmisten elämässä ja taloudessa. Erityisesti heidän, joiden terveys tai toimintakyky vaatii apua ja hoivaa.
Nyt kun näyttää, että ollaan muuttamassa hyvää ja käytännössä toimivaa terveyden- ja vanhainhoitoa liikelaitospohjalta virkamiesjohdolla toimivaksi pyydän, että pohtisit ratkaisua itse tykönäsi ennen kuin teet lopullisen ratkaisusi.
Pyydän sinua kiinnittämään huomiota muutamaan asiakohtaan:
Kuka luottamushenkilö on sote-systeemin pannut alulle? Minä en sitä tiedä.
Paraneeko palvelut sote:ssa? Arvioi sitä.
Syntyykö sote:ssa säästöjä? Ei ainakaan siellä ainoassa paikassa, jossa sote on ollut toiminnassa 18 kk.
Kannatatko sitä, että virkamieskunta ja sen valta palvelujen tuotannossa lisääntyy ja luottamushenkilöiden vaikutusvalta vähenee minimiin? Sotessa käy näin.
Onko mielestäsi sosiaali- ja terveystoimen yhteistoimintasopimus sellainen, jonka toimivuuteen voit uskoa oman vanhan äitisi, isäsi tai nopeasti apua tarvitsevan sairaan lapsesi?
Oletko valmis antamaan Kiteen kaupunginjohtajalle ja hallitukselle vallan valita liikelaitoksen johtokunnan (hallituksen) ja johtajan (jopa ulkokuntalaisista ei luottamushenkilöistä) niin, ettei muiden kuntien luottamushenkilöille jää valinnassa käytännössä todellista sanansijaa? (kuntalaki)
Tiedätkö mitä pitää sisällään tulollaan oleva uusi terveydenhoitolaki? Minä en sitä tiedä? Sen tiedän, että se tulee vaikuttamaan ja muuttamaan suomalaista terveydenhoitoa merkittävästikin. Niin teki jo puitelaki ja niin uskon tapahtuvan nytkin. Mielestäni meillä on aikaa odottaa mitä laki pitää sisällään.
Tiedätkö millaiset kriteerit Kuntaliitto antoi liikelaitoksille tiedotteessaan 3.6.2008?
Olen tutustunut niihin ja sen perusteella liikelaitoksesta käyttäjän kannalta erityisesti syrjäseuduilla palvelut tulevat mielestäni nykykäytännöstä huononemaan. Muiltakin neljältä osalta kuntaliiton tiedotteen pohjalta liikelaitoksen perustamista tulisi kriittisesti harkita.
Kaiken kaikkiaan Keski-Karjalan kuntien sosiaali- ja terveystoimien yhteistoimintasopimus ei ole sellainen, että sen varaan voidaan tässä vaiheessa jättää seutukunnan terveys- ja vanhuspalvelut. Sopimus on vaikeaselkoinen ja puutteellinen.
Koska sopimus tulee valtuustojen hyväksyttäväksi tai hylättäväksi, on näistä vaihtoehdoista valittava.
Jos valtuustot sopimuksen hyväksyvät, on terveyspalvelut tulevaisuudessa sopimuksen varassa lopullisesti.
Mikäli sopimusta ei hyväksytä jää kaikki palvelujen tuottamistavat tulevaan harkintaan. Tätä harkinta-aikaa on aina vuoteen 2012. Mitään ei olla menetetty ja parhaan vaihtoehdon valintaan on yhdessä hyvät mahdollisuudet osallistua myös luottamushenkilöiden.
Kliseen omaisesti usein puhutaan luottamushenkilöiden vastuunkannosta. Nyt on tilanne, jossa todellista vastuunkantoa kysytään.
Siksi kirjoitin tämän kirjeen kaikille luottamushenkilöille. Tämä on minun yritys kantaa vastuuta heidän asioittensa hoidosta, jotka ovat minut luottamushenkilökseen valinneet. Uskon, että niin teet sinäkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti