lauantai 22. joulukuuta 2007

Vastaesitykseni hallituksen kokouksessa

Vastaesitys/liitepöytäkirjaan

Kunnanhallituksen kokous 21.12.2007.
Esityslistan 3 §. Keski-Karjalan sosiaali- ja terveystoimen yhdistämishankkeen jatkosta päättäminen.

Sote-hankkeen aiesopimuksen kirjausten pääperiaatteet ovat vaikeaselkoisia ja antavat mahdollisuuden moniin toisistaan poikkeaviin tulkintoihin. Aiesopimus vaatii mittavia tarkennuksia.
Jo edellä olevista syistä Keski-Karjalan sosiaali- ja terveystoimen yhdistäminen vuoden 2009 alusta ei voi onnistua hallitusti.
Lisäksi konsultin yhdistymisestä lupaamat 4 milj. euron vuotuiset säästöt, edellyttävät aiesopimukseen liitettäväksi neljän ensimmäisen vuoden talousarviota ja toimintasuunnitelmaa.
Säästöistä voidaan puhua vasta, jos laadittua budjettia noudatetaan ja verrataan käytettävissä oleviin muihin vaihtoehtoihin, kuten kuntayhtymä- tai kuntaliitosvaihtoehtoon.

Seuraavassa esimerkin omaisesti muutamia täsmennystä vaativia kohtia käsiteltävästä aiesopimuksesta:

Kohta 1. Johdanto.
Esitetty täsmennys pitää tapahtua ennen aiesopimuksen viemistä valtuustokäsittelyyn.

Kohta 2. Yhteistyön sisältö.
2.1. On selvitettävä ja tuotava kuntalaisten tietoon mitä tarkoitetaan kansalaiskunta-nimikkeellä. Erityisesti se, mitä toimintoja itsenäiselle kunnalle jää ja miten ne vaikuttavat kunnan virkamies- ja luottamushenkilöiden määrään ja talouteen.

Kohta 3. Hallintomalli.
On selvitettävä lopullinen hallintomalli. Onko se 3+3+3+3 vai 3+3+3 vai 3+3+3+3+1 vai vielä jotain muuta. (Rääkkylän vaatimat muutokset?)

Kohta 4. Eri toimijoiden roolit ja päätösvalta.
Johtosääntö on oltava valmis ennen aiesopimuksen viemistä valtuustokäsittelyyn.

Kohta 4.2. Yhteislautakunnan rooli ja päätösvalta.
On selvitettävä kuntalainoppineelta, voiko kuntalain 51§. käyttöä rajoittaa sopimuksella.

Kohta 6. Kiinteistöjen hallinta, hoito ja käyttö.
Kiinteistöjen tulevasta käytöstä on sovittava vuokra-aika vähintään 5 vuodeksi.

Kohta 8. Henkilöstö.
Henkilöstön tulevaan asemaan ei voi suhtautua aiesopimuksessa esitetyllä tavalla. ”Jos henkilö kieltäytyy tarjotusta tehtävästä, irtisanomissuoja purkautuu.”
(Menettely antaa aihetta epäillä paluuta vuosisadan alkuun)

Kohta 10. Uuden toimintamallin käyttöön ottaminen.
Käyttö ei tarvitse alkaa vuoden 2009 alusta. Selvitettävää riittää niin, että käyttöönottovuodeksi sopii 2010.

Kohta 11. Siirtymäajan säännökset.
Seutuvaltuuston ja seutuvaliokunnan asema, tehtävät ja valtuudet, joita ne Sote:ssa käyttävät ja ovat käyttäneet on käsiteltävä ja päätettävä kuntien valtuustoissa toimivallan selkeyttämiseksi. Nykykäytännöllä kuntien hallitukset ja valtuustot ovat jääneet sivusta seuraajiksi varsinkin valmisteluvaiheessa.

Kohta 11.7. Uusinvestoinneista pidättäytyminen.
On selvitettävä ja Tohmajärven kunnan on päätettävä itsenäisesti ja erikseen miten se käyttää Värtsilän kuntaliitoksen yhteydessä saadun korvamerkityn investointiavustuksen. (N. 1,5 milj. euroa)
Vaihtoehdot lienevät rakentaminen tai rahan palautus valtiolle. Päätös on tehtävä ennen aiesopimuksen hyväksymistä.
Lisäksi on selvitettävä Värtsilän kanssa tehdyn kuntaliitossopimuksen vaikutukset Sote-hankkeen mahdolliseen toteutumiseen.

Lopuksi:
Kokonaisuutta ajatellen on harkittava, onko tarkoituksen mukaista tai juridisesti tarpeellista viedä aiesopimusta tässä vaiheessa valtuuston käsittelyyn ja päätettäväksi. Olisiko parempi aiesopimus työstää ensin valmiiksi sopimukseksi ja viedä vasta sitten valtuuston päätettäväksi.


Vastaesitys:
Edellä olevista syistä esitän, ettei kunnanhallitus vie tässä vaiheessa, ennen mainittujen kohtien selvittämistä, Keski-Karjalan kuntien sosiaali- ja terveystoimien yhdistämisaiesopimusta valtuustoon hyväksyttäväksi.
Samalla esitän, että toimintamallin mahdollinen käyttöönotto siirretään vuoden 2010 alkuun.

Veijo Tuunanen

Ei kommentteja: