torstai 20. syyskuuta 2007

Sitä sun tätä

Minulta on kysytty miksi kirjoitan blogiin.
Syitä on varmasti useita. Tärkein lienee, että tunnen sen velvollisuudekseni niin kauan kuin toimin luottamushenkilönä. Minua äänestäneillä on oikeus tietää mitä ajattelen ja miten toimin heidän uskottunaan.
Blogissa ei myöskään ulkopuoliset sensuroi ajatuksia. Lehtiin kirjoittaja on aina alistettu lehden päätoimittajalle. Hän voi julkaista tai jättää julkaisematta tai ainakin hän tieten tai tiedostamattaan ohjaa sitä, mitä lehden palstoilla julkaistaan. Järjestelmä on tärkeä ja se ylläpitää jotain tolkkua esim. lehden suhteesta mielipidekirjoituksiin.
Blogini ei kapinoi päätoimittajia vastaan, vaan puolustaa mielipiteen vapautta. Siksi blogi.
Jostain luin, että kirjoittaminen voi olla myös "huume". Jotain sen suuntaista se voi olla myös minulle. Terapiana kirjoittamisen ainakin tunnen.
Blogi korvaa osaltaan myös entiset kirjeet, puhelinsoitot ja postikortit ystäville ja tuttaville. Jopa ympäri maailman. Blogi voi olla yksisuuntainen, mutta jos joku haluaa, niin kommentointi mahdollisuus toki on.
Se tällä kertaa blogista.
* * *
Tohmajärvellä on käyty keskustelua venäläisten tulosta kuntakuvaan. Onko se hyvästä vai pahasta?
Muutama havainto edellisestä. Jos kunta ei kelpaa suomalaisille, niin autioksiko tämä pitäisi jättää.
Miten kauppias erottaa venäläisten euron paikkakuntalaisen erosta kassalippaassaan? Ei mitenkään, sen jälkeen kun ostaja on poistunut kassalta.
Tohmajärvellä on myyty muutamia asuntoja ja taloja venäläisille. Hevosmiesten tietotoimiston mukaan jo liikekiinteistökin. Myyjät ovat suomalaisia. Heidät pitäisi syyllistää, ei ostajia, jotka toimivat meidän järjestelmämme hyväksymissä puitteissa.
Rauhotutaan nyt vähäksi aikaa. Pliiiis!
* * *
Lopulta muutama ajatus meneillään olevasta Keski-Karjalan kuntien yhteisestä sosiaali- ja terveyspalveluhankkeesta. (= sote projekti hinnaltaan rapiat 350000 euroa)
Vanhuksia ja sairaita on "sotesta" huolimatta tietty määrä. Heidän hoitonsa vaatii saman työmäärän sotesta huolimatta. Laki takaa hoidon ja sen tason.
Miten uudella suunnitelmissa olevalla tuottaja/tilaaja mallilla saadaan parempaa, halvempaa ja toimivampaa palvelua?
Tuottajamalli tietää syntyäkseen uutta organisaatiota johtajineen terveys- ja vanhuspalveluihin. Suomeksi sanoen se on samaa kuin palvelujen yksityistäminen.
Tilaajamalli vaatii uutta kuntien yhteistä "lautakuntaa" tai vastaavaa konklaavia huolehtimaan palvelujen tilauksista. Siis lisäorganisaatio sekin. Tietää kokouksia ja kiistaa kuntien kesken palvelujen paikoista ja hinnoista.
Tätäkö tarvitaan. Kuntalaisilta katoaa kontrolli palveluihin. Suomessa on kunnalliset palvelut järjestyneet 135 vuoden ajan nykyisillä kuntaorganisaatioilla. Heitetäänkä se nyt pois ja ryhdytään palveluja tyottamaan epämääräisen "yhteistyön" pohjalta.
Puitelaki vaatii 20000 asukaspohjaa palvelujen järjestämiseen. Mielestäni Keski-Karjalan ei pitäisi hylätä kuntaliitoksia palvelujen turvaamiseksi. Ei myöskään niitä miljoonia, joita valtio tarjoaa kuntaliitosten syntymisen tukemiseen.
Keskustelua kaipaan nimenomaan siltä suunnalta, joilla on valta päättää yksinkertaisella enemmistöllä kunnan kehityssuunnasta. Nyt keskustelua ei ole ollut. Se jopa näytetään kiellettävän. Mikä tähän on paikallislehtien osuus?

Ei kommentteja: