Onko
kaupankäynnissä ikärasismia
Aikomukseni
oli 11.9. ostaa uusi jääkaappi/pakastin. Kauppaliikkeessä kyseinen yhdistelmä maksoi 349 euroa + kotiinkuljetus
69 euroa eli yhteensä 418 euroa. Nettikaupassa oli tarjouksena sama kaappi
kotiin kuljetettuna 219 euroa.
Ryhdyin
tekemään nettikauppaa. Maksun järjestelyvaiheessa kaapin hinta vaihtui jostain
syystä seitsenkertaiseksi. Kahden yrityksen jälkeen keskeytin kaupanyrityksen
ja soitin nettikaupan asiakaspalveluun. Siellä ihmeteltiin miksi hinta oli
noussut 7:n kaapin hinnaksi. Ystävällinen puhelinpalvelija lupasi tehdä kaupan
nyt heti puhelimessa. Kaikki onnistui taas maksuvaiheeseen asti. Esteeksi tuli
tiedot Visa kortistani. Sitä ihmeteltiin. Myyjän mukaan maksu onnistuisi heidän
laskutusyhtiönsä kautta. Ei onnistunut. Esteeksi muodostui tiedot
sosiaaliturvatunnuksesta. Myyjän ystävällisiin valituksiin ja minun hämmästykseen
kauppa jäi tekemättä.
Vaikka
nettikaupan lopullinen hinta eräistä lisäpalveluista johtuen nousi 278 euroon
jäi nettijääkaappi/pakastimen ja perinteisen kaupan hintaeroksi 140 euroa.
Miksi? Syrjittiinkö minua korkean ikäni vuoksi?
Kun
aikaisemmin olen tullut kaltoin kohdelluksi perinteisen kaupan tarjoaman
kantasiakkuuden yhteydessä, on syytä epäillä algoritmejä, joilla ikäihmiset
asetetaan eriarvoisaan asemaan. Kysyä sopiikin käyttävätkö pankit,
vakuutusyhtiöt ja kaupat ikään perustuvia algoritmejä? Jos käyttävät, onko se
Suomen perustuslain 6 § Yhdenvertaisuus kohdan vastaista. Mielestäni on.
Tulkoon tietoon, että tililläni on rahaa ja että allekirjoittaneella ei koskaan
ole ollut merkintöjä maksuhäiriöistä ja velkaakin viimeksi vuonna 1958.
Veijo
Tuunanen. 84v.
PS. Sain
ostettua kaapin tyttärentyttären välityksellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti