lauantai 5. lokakuuta 2019

Mielipide Karjalaisessa 4.10.-19


Onko kaupankäynnissä ikärasismia
Aikomukseni oli 11.9. ostaa uusi jääkaappi/pakastin. Kauppaliikkeessä kyseinen  yhdistelmä maksoi 349 euroa + kotiinkuljetus 69 euroa eli yhteensä 418 euroa. Nettikaupassa oli tarjouksena sama kaappi kotiin kuljetettuna 219 euroa.
Ryhdyin tekemään nettikauppaa. Maksun järjestelyvaiheessa kaapin hinta vaihtui jostain syystä seitsenkertaiseksi. Kahden yrityksen jälkeen keskeytin kaupanyrityksen ja soitin nettikaupan asiakaspalveluun. Siellä ihmeteltiin miksi hinta oli noussut 7:n kaapin hinnaksi. Ystävällinen puhelinpalvelija lupasi tehdä kaupan nyt heti puhelimessa. Kaikki onnistui taas maksuvaiheeseen asti. Esteeksi tuli tiedot Visa kortistani. Sitä ihmeteltiin. Myyjän mukaan maksu onnistuisi heidän laskutusyhtiönsä kautta. Ei onnistunut. Esteeksi muodostui tiedot sosiaaliturvatunnuksesta. Myyjän ystävällisiin valituksiin ja minun hämmästykseen kauppa jäi tekemättä.
Vaikka nettikaupan lopullinen hinta eräistä lisäpalveluista johtuen nousi 278 euroon jäi nettijääkaappi/pakastimen ja perinteisen kaupan hintaeroksi 140 euroa. Miksi? Syrjittiinkö minua korkean ikäni vuoksi?
Kun aikaisemmin olen tullut kaltoin kohdelluksi perinteisen kaupan tarjoaman kantasiakkuuden yhteydessä, on syytä epäillä algoritmejä, joilla ikäihmiset asetetaan eriarvoisaan asemaan. Kysyä sopiikin käyttävätkö pankit, vakuutusyhtiöt ja kaupat ikään perustuvia algoritmejä? Jos käyttävät, onko se Suomen perustuslain 6 § Yhdenvertaisuus kohdan vastaista. Mielestäni on. Tulkoon tietoon, että tililläni on rahaa ja että allekirjoittaneella ei koskaan ole ollut merkintöjä maksuhäiriöistä ja velkaakin viimeksi vuonna 1958.
Veijo Tuunanen. 84v.
PS. Sain ostettua kaapin tyttärentyttären välityksellä.

Ei kommentteja: