Urkumusiikki
kuuluu kirkkoon.
Kirkkoherra
Mikko Lappalaisen vastine Karjalaisessa (29.6)
ei oikaissut mitään kirjoituksestani (28.6), joten oikaisunsa jääköön hänen mielipiteekseen.
Tarkempi
lukija ehkä huomasi kirjoitukseni ytimen. Se oli huoli kirkon käytöstä ja
musiikin asemasta siihen. Ihmiset eivät käy kirkossa kuin
"pakollisissa" rippi-, hää- ja hautajaistilaisuuksissa. Näissäkin
tilaisuuksissa monesti musiikki ja laulu on jäänyt vaille sitä asemaa, joka
perinteisesti on ollut seurakuntalaisille mieluisaa. Kun musiikki on jäänyt
sivuraiteelle, en näe sitä kanttoreiden syynä, vaan enemmän henkilöstöhallinnon
puolelle kuuluvana asiana. Osaavia ja ammattitaitoisia kanttoreita on Tohmajärvellä
ollut aina ja on nytkin.
Näiden
kanttoreiden soitosta toivoin musiikkia
kesäaikaan kirkkoon. Heitä tarkoitin osaajina soittamaan, en maailman kuuluja
konserttisoittajia enkä epäpäteviä harrastemuusikkoja. Kanttorin soitto
kuulunee hänen virkatehtäviinsä ja palkkaukseen kun sen sijaan tuuraajan
palkkio sivukuluineen nostaa kustannuksia.
Olen saanut
käydä kirkoissa, joissa urkumusiikkia esitetään tiettyyn aikaan. Kuulija saa
tulla ja lähteä oman mieltymyksensä mukaan. Kirkkomusiikissa voi kuulla sen
voimakkaan vaikutuksen, jota puheella ei välttämättä saavuteta koskaan. Ei edes
kirkossa.
Tohmajärven
seurakunnan luottamushenkilöiltä toivon vastuullisuutta päätöksissään. Vanhan
pappilan myynti voi muuttaa ratkaisevasti koko Kirkkoniemen maisemaa ja sen
käyttöä. Seurakunnan kolmien urkujen hiljaiselo voi enteillä digimusiikin tuloa
kirkkoihin. Digiaikahan näyttää tulleen jo kirkkoherranvirastoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti