torstai 23. tammikuuta 2014

Valtatie 9-linjaus

Osallistuin eilen valtatie 9-linjaus palaveriin, joka oli järjestetty tien vaikutuspiirin asukkaille.
Tarkempi sissällön selostus jääköön lehdistölle. Paikalle oli kertynyt väkeä Kemiestä, Onkamosta ja Marjomäki - Uusi-Värtsilän suunnalta. Onkamolaisia näytti olevan runsaimmin paikalla. Eniten ääntä piti, niin kuin yleensäkin mikäli on paikalla, Teuvo Karjalainen. Hän julisti tuomion päivää Kemielle, mikäli tietä ei saada kulkemaan Kemien keskustan halki. Muisti myös mainita montako nimeä hän itse keräsi kansalaisadressiin.
Tielinjauksesta voi olla toistakin mielipidettä, kuin mitä Teuvo Karjalainen esitti. Maltillisimmin kaikki muut, myös kauppias Taru Tiilikainen, vaihtoehtoihin suhtautuivatkin.
Yleisesti ymmärrettiin tosiasiat. Myös tien rakentajien esiin tuomat mielipiteet.
*******
Henkilökohtaisesti osallistuin keskusteluun vain Kemietä koskevaan osaan. Vaihtoehtoja oli kolme. Entinen linjaus ja kaksi muuta, jotka kulkisivat koulukeskuksen ja rautatieaseman välimaastossa.
Kemien läpimenevää vaihtoehtoa pidin epätodellisena toteuttaa. Vaihtoehtoon kuului massiiviset leikkauksen mäkeen Kemieen noustessa. Kemien mäellä suunnitelmaan kuului tien upottaminen 6 metriä syvään kanjoniin, jota reunustettaisiin betoniseinillä tai peitettäisiin betonikannella. Lisäksi tarvittaisiin äänieristeeksi meluvalleja.
Esitetyt rakenteet sopivat ehkä jonnekin kaupunki ympäristöön, tuskin Kemien kokoiseen kylämaisemaan. Kysyä myös sopii, auttaako tällainen tuomaan venäläisiä asiakkaita Kemien kaupoille.
Oma negatiivinen vaikutus tällaisella "tunneliratkaisulla on Kemieläisille itselleen. Liittymät vähenenisivät 9-tielle ja tien ylikulku vaikeutuisi.
******
Tulevaan tielinjaukseen vaikuttanee eniten mitä YVA sanoo selostuksessaan. Mitkä ovat linjauksen yhteiskunnalliset ja paikalliset vaikutukset maisemaan ja asukkaisiin.
Sen käsityksen mukaan, mikä minulla on YVA:n perusteista antaa lausuntojaan, olisi perin kummallista, jos se asettuisi puoltamaan Kemien läpi kulkemaa tielinjausta.
Kemie ei kuole ja asukasviihtyvyys voi lisäytyäkin, jos tie linjataan kulkemaan asemanseudun kautta.
Kemiettä pitää entistä enemmän markkinoida asukasystävällisenä paikkana. Ei haaveilla tehtaita tai rakentaa tulevaisuutta yksin Venäjän liikenteen varaan. Molemmat haaveet ovat hyviä haaveita, mutta niiden varaan ei viisas rakenna tulevaisuuttaan.
Siksi tilaisuudessa selvästi ilmaisin kannattavani linjauksen C-vaihtoehtoa joka ei kulje Kemien taajaman halki ja mielestäni perustelin sen selvästi.
Tulkoon mainittua, että n.15 vuotta sitten kirjoitin lukuisia juttuja eri lehtiin, joissa pidin Kemien läpi kulkevaa tielinjausta ehdottoman tärkeänä. Ajat ovat muuttuneet siitä ajasta. Myös liikenne ja sen tarpeet. Myös meikäläisen mielipiteet.

2 kommenttia:

Johora kirjoitti...

Tie kanjonissa ei kuulosta hullummalta, ja koska näissä asioissa raha usein ratkaisee, voisi olla myös halvin keino. Aseman-Koulukeskuksen suunta ei ole suon vuoksi halpa ratkaisu. Voisi olla vaikkapa nähtävyyskin. Kemien kylälle tien siirto olisi melkoinen isku, vaikka kauppiaat pian rakentaisivatkin uuden tien varteen. Venäjän liikenteen kasvu ei liene muutaman vuoden perästä kummoinenkaan, sillä Parikkalan ylityspaikan tulo vienee Sortavalan ja sen eteläpuolisen liikenteen melkein kokonaan.

Johora

Veijo Tuunanen kirjoitti...

Monia näkemyksiä tuotiin esille. Henkilökohtaisesti otin kantaa ohitustien puolesta. Ja perustelinkin mielestäni hyvin. 15 vuotta sitten kannatin tielinjausta Kemien halki. Ne perusteet ovat menneet ohi tästä ajasta. Kanjoni tiestä ei ole juuri apua kauppiaille mutta haittaa paikallisille asukkaille. Tie olisi kuin joki, jota ei pääse ylittämään kuin "siltojen" kohdalta. YVA-lausunto tullee sinetöimään tiepaikan pois Kemien taajamasta. Katsotaan rauhassa miten käy. Tärkeintä olisi tie rakentaa mahdollisimman pian.