Otsikko on lainattu Täällä Pohjantähden alla romaanista. Taisi olla pärekattotalkoista. Oliko se Reeti, joka vertasi itseään ökyisäntään.
Niin kovin tavallisia sitä ollaan. On ökyjä ja renkejä. Herran pieniä muurahaisia ollaan kaikki, kun tarpeeksi kaukaa katsotaan.
Omassa piirissämme saatamme luulla mitä sattuu. Nostaa voimme itsemme mestariksi tai vajotamme itsemme suon syvyyteen. Joskus tarvitsemme siihen jonkun toisen "apua" tai "suuren" yleisön tukea.
******
Edellä olevat ajatukset tulivat mieleeni kun katselin uuden vuoden päivän TV- ohjelmaa. Ajattelin, että on tarvittu molempi, omaa pyrkyä ja "suuren" yleisön tukea, kun samalle päivälle ja samalle kanavalle on laitettu Katri Helenaa yli kaksi tuntia ja parhaaseen katseluaikaan. Kysyn, onko kohtuullista?
Katri Helena on lähtöisin Tohmajärveltä. Sen me tiedämme. Kovin harvoin sitä saa kuulla Katri Helenan kertomana. Yleensä se kuullaan toimittajan kertomana tai kirjoittamana.
Katri Helenaa koskevassa TV-ohjelmassa häntä mainostetaan Knsansankariksi. Miksi? Koko ohjelmahan perustui pääasiassa hänen itsestään kertomiin mielipiteisiin. Siinä mielessä mainostus ei osunut harhaan. Ohjelmassa vältyttiin taitavasti kiertämään Tohmajärvi sanakin. Kansansankari harvoin on ilman, että mainitsee myös syntypaikkansa.
Arvostan Katri Helenaa laulajana. Olen ostanut myös hänen levyjään. Nyt minua on alkanut tökkiä. Pitääkä arvostetun laulajan alistua alvariinsa hömppälehtien haastatteluihin ja kansikuviin?
Lopullinen tökkäys taisi tulla tästä Kansansankari tittelistä. Siinä mopo on karannut niin Katrilta kuin toimittajiltakin.
Tohmajärvellä olisi paremmin Kansansankariksi sopiva henkilö. Hän tosin ilman omaa pyrkyään. Hänet tunnetaan tunnustetaan laajemmalti kansansankariksi. Hän on Seppo Räty. Maailmalla hänet mainitaan suomalaiseksi ja Suomessa aina tohmajärveläiseksi.
*****
Sankariohjelmassa näytettiin ilmeisesti Tohmajärvellä nauhoitettua Katri Helenan konserttia ja toisena päivänä filmattua tanssiaisia. Paikat tunnistin koulukeskukseksi. Tohmajärveä ei ohjelmassa mainittu. Ei sitäkään kuka ja minkä kunniaksi konsertti ja tanssiaiset pidettiin. Ei sitäkään kuka maksoi viulut.
Paikalla olleista tunnistin heidän edustavan tohmajärveläistä separoitua kermaa.
Kateellisena tunnustan etten läpäissyt separointia, vaikka taisin siihen aikaan olla, joka kunnanhallituksen jäsen.
Todellisuudessa en silloinkaan kadehtinut ketään tai mitään. Ainakaan näiden pippaloiden osalta. Olin jo siihen aikaan oppinut ymmärtämään etten kaikille kelpaa.
Nyt tuntuu palkitsevalta, ettei kuvaani näy näissä tohmajärveläisissä konserteissa tai tansseissa.
Tämmöstä se on siun, niin kuin miunnii.
keskiviikko 1. tammikuuta 2014
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti