torstai 9. elokuuta 2012

Kuka lopetti lääkäripalvelut Tohmajärveltä?

Satuin tänään 9.8. paikalle, kun ambulanssa haki potilasta kotoaan. Siinä yhteydessä kuulin, ettei Tohmajärven terveyskeskuksessa ole lääkäriä vastaanotolla koko viikkoon.
Miten tällainen on mahdollista? Mielestäni viimeistään nyt olisi asia selvitettävä juurtajaksain. Tällainen menettely on edesvastuutonta ja kuntalain vastaista.
Kuntalaki edellyttää kunnan järjestävän sosiaali- ja terveveyspalvelut. Kunta on sopimuksella antanut palvelut Helli-liikelaitoksen hoidettavaksi. Rahat palvelujen ostoon tulevat valtiolta ja kunnan verovelvollisilta. Homman pitäisi olla siis kunnossa. Mutta kun ei ole ollut enää vuosikausiin.
Jossain on kapula rattaissa. Tähän pitää löytää vastuuhenkilö. Nykyjärjestelmästä vastuu henkilöä pitää ensimmäiseksi etsiä virkamiehistä. He eivät ole toimineet virkavelvollisuutensa vaatimalla tavalla. Tai ovat ylittäneet sen.
Jos lääkäripuutteen sallii sopimuksen vastaisesti Helli-liikelaitos, pitää sieltä löytyä henkilö, joka on sopimuksen vastaisen menettelyn päättänyt. Ei Hellikään voi toimia täysin tuulivoimalla.
Toiseksi pitää Tohmajärven virkamiehistä löytää henkilö, joka lääkäripulan hyväksyy puuttumatta siihen mitenkään. Tässäkin on selvitettävä virkamiehen vastuu.
Lääkäripula ei sovi tilanteen perusteluksi. Laki ei tunne sellaista puutetta, kun on kyse ihmisen terveyden hoitamisessa.
Jos asia halutaan korjata, edellyttää se vastuullisten kaivamista esiin. Jos Helli rikkoo sopimuksia lääkäreiden saatavuudesta on Tohmajärvi oikeutettu hankkimaan lääkärit ohi Hellin. Ja Helli velvollinen näiden kulujen maksuun.
Tämä edellyttäisi topakkaa otetta ja aloitteellisuuta Tohmajärven kunnan johtavilta virkamiehiltä. Jos tilanne jatkuu tällaisenaan, niin miten käy vastuullisen, jos ihminen menehtyy sopimusrikkomuksen takia. Omaiselle ei saata riittää selitykseksi, ettei menehtynyt saanut lain edellyttämää lääkärin hoitoa.
******
Edellä olevan johdosta alan miettiä mitä on tulossa, kun sosiaali- ja terveyspalveluja ollaan ulkoistamassa.
Ulkoistamispalvelujen idea, kilpailutusneuvottelujen vetäjä, kilpailuun osallistujat valitsee ja esittelee päätettäväksi yksi ja sama henkilö. Entä miten on jatkossa, jos palvelut neuvottelee, valitsee ja esittelee päätettäväksi edelleen sama henkilö. Miten on talousvastuun kanssa tässä monivyyhtisessä asiassa.
Pelkään, että tässäkin meidän on mahdollisuus epäonnistua. Demokratia edellyttää, että roolit pidetään selvästi erillään. Ettei käy niin, että yksi ja sama henkilö ideoi, valitsee ja valvoo itseään.
Toivottavasti pelkoni epäonnistumisesta on turhaa. Epäonnistuminen palvelujen järjestämisessä olisi jo kohtuutonta kuntalaisia ajatellen. 
Neuvottelukilpailutus saattaa onnistuakin. Se edellyttää kuntapuolen onnistumista neuvotteluissa. Lääkärivirmoilla on lääketietellistä osaamista, joka kunnalta puuttuu. Kuntaa voidaan viedä kuin leppäkeppiä. Tästähän on esimerkkejä purkautuvista palvelusopimuksista.

Ei kommentteja: