lauantai 11. joulukuuta 2021

Ovikello soi varvemmin kuin puhelin

Hyvää naapurivastuuta

Yhteiskunta on hirttäytynyt nettiin ja unohtanut palveluissaan vanhukset. Tämä pätee koko palvelukenttään pankit, vakuutuslaitokset  ja digipalvelut mukaan lukien. Ilman ulkopuolista apua ovat vanhukset hätää kärsimässä. Yhteiskuntaa kehitetään nettipalvelujen varaan vauhdilla, jossa tehokkuus on unohtanut yksityisen ihmisen tarpeet. Unohtamista hämäämään on kehitetty algoritmit ja puhelimiin jonotusmusiikki.

Kerron lyhyesti tositarinan. Ihmettelin, ettei kännykkääni tullut moneen päivään soittoja. Puhelimeni kyllä toimi kun soitin sillä ystävälleni. Ovi kello soi ja ovella seisoi hämmästynyt naapurini. Hän kysyi; onko sinulla kaikki hyvin? On, kuinka niin, kysyin. Naapuri vastasi, sinua ei ole näkynyt ja kun olen sinulle soittanut, niin vastataan, ettei numeroon saada yhteyttä. Pistimme tapahtuman nauruksi kun totesimme, ettei naapuri onneksi tullut ovelle poliisin, ambulanssin tai ruumisauton saattelemana. Tässä tilanteen pelasti huolestunut ja vastuullinen naapuri. Kaikkialla Suomessa tällainen ei onnistu.

Ottamatta kantaa syyhyn miksi puhelin oli muuttanut toimintaansa kuin siihenkään kenen on vastuu tapahtumaan, voin vakuuttaa, ettei syy ollut puhelimen omistajassa. Mitään operaattoria ei erikseen kannata nostaa tikun nokkaan. Virheitä tapahtuu koneissa, järjestelmissä ja virheitä tekevät myös ihmiset. Virheen korjaamiseen tarvittiin 5 päivää. Tuntien istuminen puhelinjonoissa kuunnellen musiikkia ja välivalitusta jonon  pituudesta rasitti. Se kysyi hermoja. Palvelu, kun se lukuisten yritysten jälkeen osui oikeaan kohteeseen, oli ystävällistä. Ensin luvattiin asia tarkistaa, sitten korjaus luvattiin 5 päivän sisään, siiten kahteen tuntiin ja korjattiin varttituntiin. Maksuhäiriöihin puhelimen käytöstä on sovittu tarkasti ennakkoon sakkomaksua myöten. Puhelimen toimintavarmuus näyttää olevan toistaiseksi epävarmaa, vaikka siihen tukeutuu yhteiskunta entistä enemmän myös tulevissa sote-palveluissa.

 

Ei kommentteja: