Tarvitseeko tehokkuus jarrutusta
Karjalaisen juttuun (15.5) "Jarrutus keskustelut osa tervettä demokratiaa. Eduskunta: Oikeusoppineet eivät estäisi viivytystaisteluita keinona tehdä politiikkaa." Tavallisena kansalaisena rohkenen asettaa oikeusoppineiden näkemyksen kyseenalaiseksi.
Miksi? Siksi, että juritiikkaa ja politiikkaa ei pidä sotkea keskenään. Varsinkaan eduskuntatyössä. Eduskunta laatii lait kansalaisille ja työjärjestykset itselleen. Ja tulkitsee niitä myös omalla parhaalla mahdollisella tavalla. Parlamentin ulkopuolelta tulevat tulkitsijat eivät voi mennä ohittamaan ja ohjaamaan kansanedustajia ja heitä työssään. Ohjaus tulee kansalta ja tapahtuu vaaleissa.
Eduskunnassa elvytyspaketin käsittely meni täysin eduskunnan työjärjestyksen mukaan. Kokonaan eriasia on menettelikö Perussuomalaiset pitkittäessään ja jarruttaessaan asian käsittelyä omiin tarkoitusperiinsä pohjautuen vakiintuneen käytännön vastaisesti. Pitkät puheet ja kokousteknilliset kiemurat, eivät osoita harkintaa eikä varapuhemies Juho Eerola ymmärtänyt asemaansa johtaessaan puhemiehenä eduskunnan istuntoa.
Eduskunnan työ on muuttunut. Paperista luku kyselytunnilla ja asiaan kuulumattomat välihuudot eivät anna kuvaa kansanedustan työhön paneutumisesta. Elvytyspaketin käsittelyssä tapahtunut jarrutus, sillä sitähän se oli, näytti, että korjaamisen varaa kansanedustajilla on omaan työhönsä.
Nyt kysytään kenen on vastuu tapahtuneesta ja miten asiaa voidaan korjata? Tähän on hyvät mahdollisuudet jo tulevissa vaaleissa. Vastuu on äänestäjillä. Heidän pitää miettiä ja löytää hyvät edustajansa niin kuntiin kuin eduskuntaankin. Kannattaa ajatella ja muistaa äänestää. Vastuu ja valinnat ovat äänestäjillä.
Veijo Tuunanen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti