Algoritmit
ohjaa päätöksentekoa
Ostimme
huonekaluliikkeestä (10.8) kaksi moottorisänkyä. Siirtyessämme kassapalveluihin
maksamaan ostoksiamme, tarjosi ystävällinen myyjä halusinko ryhtyä
tiliasiakkaaksi. Kun siitä ei syntyisi lisäkuluja niin suostuin ja myyjä haki
tietokoneeltaan minulle tiliasiakkuutta.
Yllätykseksi
niin myyjälle kuin minullekin tiliasiakkuutta ei minulle, eikä myöskään
vaimolleni myönnetty. Syytä tähän ei myyjä sanonut tietävänsä, vaikka kysyikin
sitä joltain esimieheltään puhelimellaan.
Taustatiedoksi
voin kertoa, että luotto- ja maksuasiamme ovat kunnossa. Velkaa meillä on ollut
viimeksi 50-luvulla. Koska uskon menettelyn kohteeksi joutuneen muitakin
ihmisiä, tuon tapahtuman julkisuuteen. Ilman tietoa oikeasta syystä
tiliasiakkaaksi pääsyyn syntyy epäilys eriarvoistamisesta ilman syytä tai korkeasta
iästämme. Joku voisi puhua jopa ikärasismista.
Ilman
tiliasiakkuussähläystä olimme tyytyväisiä ostoksiimme, niiden hintaan ja
palveluun. Maksoimme ostoksemme pankkikortilla ja luotamme, että liike
toimittaa ostoksemme meille sovitussa ajassa ja niin tapahtuikin. Pidämme
kohteluamme luottamuksen puutteena meitä kohtaan ilman meille kerrottua syytä. Tiliasiakkuus
ei ole velkakauppaa, vaan tasa-arvoa ja luottamusta myyjän ja ostajan kesken. Onko
tekoäly päässyt algoritmien kautta määräämään miten asiakkaita iän perusteella luokitellaan
kaupankäynnissä? Pankki- ja
vakuutusasiakkaille niin on jo käynytkin.
Veijo Tuunanen 84v.
Taalintehdas.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti