torstai 23. elokuuta 2018

Julkaistu Karjalaisen mielipidepalstalla


Algoritmit ohjaa päätöksentekoa
Ostimme huonekaluliikkeestä (10.8) kaksi moottorisänkyä. Siirtyessämme kassapalveluihin maksamaan ostoksiamme, tarjosi ystävällinen myyjä halusinko ryhtyä tiliasiakkaaksi. Kun siitä ei syntyisi lisäkuluja niin suostuin ja myyjä haki tietokoneeltaan minulle tiliasiakkuutta.
Yllätykseksi niin myyjälle kuin minullekin tiliasiakkuutta ei minulle, eikä myöskään vaimolleni myönnetty. Syytä tähän ei myyjä sanonut tietävänsä, vaikka kysyikin sitä joltain esimieheltään puhelimellaan.
Taustatiedoksi voin kertoa, että luotto- ja maksuasiamme ovat kunnossa. Velkaa meillä on ollut viimeksi 50-luvulla. Koska uskon menettelyn kohteeksi joutuneen muitakin ihmisiä, tuon tapahtuman julkisuuteen. Ilman tietoa oikeasta syystä tiliasiakkaaksi pääsyyn syntyy epäilys eriarvoistamisesta ilman syytä tai korkeasta iästämme. Joku voisi puhua jopa ikärasismista.
Ilman tiliasiakkuussähläystä olimme tyytyväisiä ostoksiimme, niiden hintaan ja palveluun. Maksoimme ostoksemme pankkikortilla ja luotamme, että liike toimittaa ostoksemme meille sovitussa ajassa ja niin tapahtuikin. Pidämme kohteluamme luottamuksen puutteena meitä kohtaan ilman meille kerrottua syytä. Tiliasiakkuus ei ole velkakauppaa, vaan tasa-arvoa ja luottamusta myyjän ja ostajan kesken. Onko tekoäly päässyt algoritmien kautta määräämään miten asiakkaita iän perusteella luokitellaan kaupankäynnissä?  Pankki- ja vakuutusasiakkaille niin on jo käynytkin.
                                                                     Veijo Tuunanen 84v.
                                                                      Taalintehdas.

Ei kommentteja: