Kyläpolitiikan ajat ovat
ohi.
Kuntajakoselvittäjä Ossi
Repo sai työnsä valmiiksi. Sen tulokset ovat julkistettu.
Ihmettelyä herättää miksi selvityksessä oli mukana vain viisi
kuntaa. Mihin jäi Keski-Karjala ja sen kolme kuntaa Kitee, Rääkkylä
ja Tohmajärvi. Nykyisten tietojen varassa näiden kuntien
tulevaisuus näyttää yhdessäkin kaikkein ongelmallisimmalta.
Rakennemuutosneuvotteluihin
Kiteelle kokoonnutaan 15 lokakuuta. Helli-liikelaitos muistot
mielessä ennekkoasenteita neuvotteluihin riittänee.
Kiteen kaupunginjohtaja
Auvinen on sanonut kaipaavansa jo valintakokouksessaan
taloustalkoisiin koko Keski-Karjalaa ja etenkin Tohmajärveä, joka
hänen mukaan on erittäin tärkeä kumppani.
Rääkkylän tuore
kunnanjohtaja Teemu Kejonen on todennut julkisuudessa, että mitä
hyötyä olisi yhdistää esimerkiksi kolme köyhää, ei siitä yhtä
rikasta synny.
Tohmajärven
kunnanjohtajalta ei ole julkisuuteen tullut mitään
ennakkonäkemystä, ainakaan tähän mennessä, kuntarakenteen
muutoksesta tai sen suunnasta.
Ossi Revon
kuntarakenneselvityksen useammassa kohdassa mainitaan Joensuu koko
maakunnan elinvoimaisena ja toimintakykyisenä veturina aina
Itä-Suomen ja Venäjän lähialueen näkökulmasta lähtien.
Hän toteaa biotaloudessa
edellytyksiä yritystoiminnan hyvään kehitykseen, jossa Venäjäkin
on otettava ”vakavasti huomioon”.
Kun edellä olevaan
lisätään Joensuun kaupunginjohtajan lausuma Joensuun lähtevän
mukaan neuvotteluihin, kun pyydetään, eikä pakkoliitoksia
kannateta, luulisi viittä kuntaa laajemmalle kuntaliitoksellekin
olevan mahdollisuuksia onnistua.
Venäjä on totuttu
pitämään enemmän uhkana kuin mahdollisuutena. Nyt aika on toisin.
Mahdollisuuteen on tartuttava nyt ja vahvalla otteella.
Joensuu pääsi taannoin
mukaan Inka-ohjelmaan. Sen tähtäys on vaikuttaa kansainväliseen
kilpailukykyyn Suomen parhaaksi. Inka on mahdollisuus.
Inka-asioiden hoidon,
maakunnan ja koko Suomenkin kannalta olisi hyvä jos Joensuulla
olisi kansainvälinen rajanylityspaikka Niiralassa. Voimavarat alueen
kehittämiseen olisivat aivan toista mitä ne nyt ovat Tohmajärven
kapeilla hartioilla.
Suomessa kilpaillaan myös
rajanylityspaikoista. Niiralan kilpailijaksi voi piankin nousta
Parikkala. Pärjätäkseen Niirala tarvitsee tuekseen valtatie
yhdeksän nopeaa perusparantamista. Se tuo enemmän hyötyä myös
Tohmajärvelle kuin haittaa Kemien kehitykselle. Linjattiinpa tie
mihin hyvänsä.
On syytä toivoa
menestystä viiden kunnan liitokselle. Nyt olisi kuitenkin vielä
mahdollisuus tehdä laajempi ja parempiin tuloksiin johtava
kuntaliitos. Siinä olisivat mukana silloin myös Keski-Karjalan
kunnat. Tosiasiat puoltavat sitä.
Veijo Tuunanen.
Tohmajärvi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti