Lyhyt lento,
hyöty vai haitta
Kun on riittävän
yksinkertainen ja vailla sidoksia oleva ihminen, voi jäädä yksin ajatustensa
kanssa. Minulle on tainnut käydä niin kun en jaksa innostua kannattamaan enkä
vastustamaan lentääkö Finnair pienille maakuntakentille. Sitä ihmettelen
millaiset mittasuhteet puolesta ja vastaan asia on saanut kansanedustienkin keskuudessa.
Onko siinä tolkkua?
Jos Suomen
valtio on vienyt omistamansa Finnairin pörssiin, saanut siitä rahat ja jäänyt
osakkaaksi yhtiöön, pitäisi ymmärtää, että börssiyhtiö toimii oman lakinsa alla
ja velvoittamana. Yhtiön toimintaan voi vaikuttaa vain toimimalla
osakemääriensä mukaisessa suhteessa yhtiön tekemiin päätöksiin. Ymmärtääkseni
vähiten niin, että ryhtyy ohjaamaan operatiivista toimintaa, niin kuin
näytetään pyrittävän. En pidä syntynyttä tilannetta hyvänä. Tähän sopii kansan
viisaus; myöhästä on rypistää kun..... Tilanne on vain hyväksyttävä. Pitää kylpeä
vaikka nahka palaa.
Tilanne
rauhoittuisi ja saisi oikean tiedon siihen, tarvitaanko koronaa edeltäneitä lentoyhteyksiä
maakuntakentille. Pitäisi tutkia lentojen todellinen tarve. Se ei olisi
mahdoton tehtävä. Pitäisi selvittää matkustaja määrät ja ketkä lentoja
tarvitsevat ja kuinka usein. Siitä jo selviäisi millaista lentotiheyttä
tarvittaisiin ja millaisella kalustolla. Ja tienkin se mitä lennot maksavat
yhtiölle ja sitä kautta yhteiskunnalle. Vetoamalla yleisellä tasolla Abloylle,
John Deerelle ja Mantsiselle lentojen olevan elintärkeitä, kysymättä heiltä
itseltään, ei ole riittävää selvitystä lentojen tarpeesta.
Hallitusohjelmassa
on merkintä luonnon- ja ilmaston suojelusta. Pitäisikö lentojen määrästä tässä
kohtaa yleisemmin ottaa kantaa mihin suuntaan pyritään? Onko ilmaston
muutokseen lentotoiminnalla vaikutusta ja mihin suuntaan? Tällaisia asioita ei
voida ratkaista henkilökohtaisten, yksityisten yhtiöiden tai poliittisten
intohimojen perusteella. Eikä sillä kuka saa äänensä parhaiten kuulumaan.
Suomessa
puhutaan etätyön ja digiloikan erinomaisuudesta. Eivätkö ne vaikuta ihmisten
liikkumiseen hillitsevästi myös lentoliikenteessä? Eduskunnassa jo istutaan
etänä ja kohta näköjään äänestetään etänä. Lentomatkoihin näytetään kuitenkin
jymähtäneen. Niistä ei haluta luopua. He jotka ovat niihin tottuneet tai joiden
matkat menevät virman- tai valtionpiikkiin. Olisiko aika ryhtyä kehittämään
muuta liikennettä ja siinä erikoisesti raideliikennettä lentoliikenteen
korjaajana? Nyt etätyö ja digiloikka tietää tavalliselle kansalaiselle jäämistä
konttoreiden ja toimistojen ovien ulkopuolelle. Sisäpuolella tehdään etätyötä
ja digiloikkaa henkilökohtaisen palvelun lopettamisen kustannuksella. Lentomatkoista
ovijonoissa ei edes haaveilla.
Suomessa on hyvä elää. Toivoisi vain, että puheet ja
teot olisivat toisiaan tukevia ja, että päätökset, jotka koskettavat kaikkia
suomalaisia perustuisivat tutkittuun tietoon. Varsinkin sellaiset päätökset,
jotka lankeavat veronmaksajien maksettaviksi. Ei ole viisasta vastustaa
lentomatkustamista. Sitä tarvitaan, kunhan tarjonta, tarve ja hyöty ovat
sopusoinnissa toisiinsa nähden ja kustannukset eivät kohdistu kohtuuttomasti
yhteiskunnan maksettaviksi. Kesä näyttää tulleen tätä kirjoittaessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti