Vakuutusyhtiö
ei palvele, se ohjeistaa
Yleensä en
ole kirjoittanut henkilökohtaisista asioistani tai kokemuksistani. Tällä kertaa
teen poikkeuksen. Uskon tarinallani olevan kokemukseni laajempaa merkitystä.
Ainakin se kuvaa nykymaailman tapaa hoitaa pienen ihmisen asioita byrokratian
rattaissa myös vakuutusasioissa.
Olen ollut
työsuhteessa yhteensä yli kaksikymmentä vuotta vakuutusyhtiö Salamaan,
Suomi-Salamaan ja Pohjolaan. Samaan aikaan toimin myös vakuutusasiamiehenä
kyseisissä yhtiöissä. Selvää on myös, että omat vakuutukseni olivat kyseisissä
yhtiöissä. Paikkakunnalta muuttamissyistä vakuutukseni hajaantuivat eri
yhtiöihin, kunnes ne yhdistin OP Vakuutus
Oy:n noin kymmenen vuotta sitten. Vakuutusasiamiehenä tällöin oli kova
pesäpallomies Kaksonen Kiteeltä, mikä positiivisesti vaikutti vakuutusten
siirtoon. Historiaan kuuluu, että yhtiö ei ole tarvinnut suorittaa
Laajennetusta kotivakuutuksesta korvauksia, joita vielä tälläkin hetkellä on
voimassa kolme eri vakuutusta.
Mutta nyt
tähän päivään. Ostin uuden kännykän 9.8. joka maksoi 250,00 euroa. Liikkeellä
ei ollut myydä kännykkään sopivaa suojakoteloa, mutta joka luvattiin 11.8.
Kävin koteloa tuona päivänä kysymässä mutta sitä ei ollut tullut liikkeeseen.
Onnettomuudekseni samana päivänä pudotin kännykän ja se rikkoutui. Mutta ei
hätää. Muistin, että minulla on kolme voimassa olevaa Laajennettua
kotivakuutusta. Kaikissa oli omavastuuna 150,00 euroa.
Olen
soittanut kolmelle eri henkilölle ko. yhtiöön ja pyytänyt ratkaisuksi
vakuutuksen korvaamaan minulle aiheutuneen vahingon 100,00 euroa. Ennen
vahingon menemistä korvauskäsittelyyn kehotettiin puhelin toimittamaan n. sadan
kilometrin päässä olevaan tarkastuspisteeseen henkilökohtaisesti tai postitse.
Se ei vaikuttanut, että sanoin puhelinta juuri nyt tarvitsevani, kun asuntomme
on myynnissä ja ko. puhelin on ainoa johon
yhteystietoni liittyvät.
Mitä tästä
minun pitäisi oppia. Ainakin sen, ettei vakuutusyhtiölle ainakaan OP Vakuutus
OY:ssä merkitse mitään, että vuotuiset vakuutusmaksuni ko. yhtiöön ovat muutamaa
kymppiä vaille 2000,00 euroa. Eikä se, että yhtiön 100 euron korvaus olisi
ollut pienempi kuin minun 150,00 euron omavastuu. Yhtiön henkilökunnan
ystävällinen palvelu ei korvaa yhtiön asiakasta huonosti huomioivaa valvelusto-ohjetta.
Tätä pohdin ja mietin mitä minun pitäisi tehdä.
2 kommenttia:
Minulla on yksinkertainen neuvo: sano tuollaiset vakuutukset irti!☻
Aili. Niin tein. LähiTapiolaan siirto vei kokonaista 20 minuuttia ja vakuutusmaksu säästöä syntyi parin uuden puhelimen verran.
Lähetä kommentti