lauantai 2. syyskuuta 2017

Korvaako vakuutus mitään?



Vakuutusyhtiö ei palvele, se ohjeistaa
Yleensä en ole kirjoittanut henkilökohtaisista asioistani tai kokemuksistani. Tällä kertaa teen poikkeuksen. Uskon tarinallani olevan kokemukseni laajempaa merkitystä. Ainakin se kuvaa nykymaailman tapaa hoitaa pienen ihmisen asioita byrokratian rattaissa myös vakuutusasioissa.
Olen ollut työsuhteessa yhteensä yli kaksikymmentä vuotta vakuutusyhtiö Salamaan, Suomi-Salamaan ja Pohjolaan. Samaan aikaan toimin myös vakuutusasiamiehenä kyseisissä yhtiöissä. Selvää on myös, että omat vakuutukseni olivat kyseisissä yhtiöissä. Paikkakunnalta muuttamissyistä vakuutukseni hajaantuivat eri yhtiöihin, kunnes ne yhdistin OP Vakuutus  Oy:n noin kymmenen vuotta sitten. Vakuutusasiamiehenä tällöin oli kova pesäpallomies Kaksonen Kiteeltä, mikä positiivisesti vaikutti vakuutusten siirtoon. Historiaan kuuluu, että yhtiö ei ole tarvinnut suorittaa Laajennetusta kotivakuutuksesta korvauksia, joita vielä tälläkin hetkellä on voimassa kolme eri vakuutusta.
Mutta nyt tähän päivään. Ostin uuden kännykän 9.8. joka maksoi 250,00 euroa. Liikkeellä ei ollut myydä kännykkään sopivaa suojakoteloa, mutta joka luvattiin 11.8. Kävin koteloa tuona päivänä kysymässä mutta sitä ei ollut tullut liikkeeseen. Onnettomuudekseni samana päivänä pudotin kännykän ja se rikkoutui. Mutta ei hätää. Muistin, että minulla on kolme voimassa olevaa Laajennettua kotivakuutusta. Kaikissa oli omavastuuna 150,00 euroa.
Olen soittanut kolmelle eri henkilölle ko. yhtiöön ja pyytänyt ratkaisuksi vakuutuksen korvaamaan minulle aiheutuneen vahingon 100,00 euroa. Ennen vahingon menemistä korvauskäsittelyyn kehotettiin puhelin toimittamaan n. sadan kilometrin päässä olevaan tarkastuspisteeseen henkilökohtaisesti tai postitse. Se ei vaikuttanut, että sanoin puhelinta juuri nyt tarvitsevani, kun asuntomme on myynnissä ja ko. puhelin on ainoa johon  yhteystietoni liittyvät.
Mitä tästä minun pitäisi oppia. Ainakin sen, ettei vakuutusyhtiölle ainakaan OP Vakuutus OY:ssä merkitse mitään, että vuotuiset vakuutusmaksuni ko. yhtiöön ovat muutamaa kymppiä vaille 2000,00 euroa. Eikä se, että yhtiön 100 euron korvaus olisi ollut pienempi kuin minun 150,00 euron omavastuu. Yhtiön henkilökunnan ystävällinen palvelu ei korvaa yhtiön asiakasta huonosti huomioivaa valvelusto-ohjetta. Tätä pohdin ja mietin mitä minun pitäisi tehdä.

2 kommenttia:

A kirjoitti...

Minulla on yksinkertainen neuvo: sano tuollaiset vakuutukset irti!☻

Veijo Tuunanen kirjoitti...

Aili. Niin tein. LähiTapiolaan siirto vei kokonaista 20 minuuttia ja vakuutusmaksu säästöä syntyi parin uuden puhelimen verran.