POTSIPÄIVÄT Maiju Lassilan muistomerkki 2015.
"Jokohan
lie se Littilän Vatasen musta lehmä poikinut", puhui Liperin Kutsun kylän
Antti Ihalaisen emäntä Anna Liisa ikäänkuin itsekseen, leipiä uuniin
pannessaan. Se asia oli hänelle juolahtanut mieleen ihan vain yht`äkkiä.
Sanat ovat
Maiju Lassilan "Tulitikkuja lainaamassa" kirjan alusta vuodelta 1910.
Maiju
Lassilan henkilöön ja "Tulitikkuja lainaamassa" kirjaan perustuvat
Tohmajärven Potsipäivät, joita nyt vietetään jo 41 kertaa. Tohmajärvellä on elänyt merkittäviä
henkilöitä. On onnellista, että pitäjätapahtuma on saanut nimensä juuri Maiju
Lassilan kirjailijatyön muistoksi.
Tästä on
annettava kiitos Potsipäivien alulle panijoille Teuvo ja Kerttu Eroselle ja
silloiselle kunnan kulttuurisihteeri
Markku Sivoselle. Sittemmin Potsipäivien järjestämisen päävastuu on ollut
Tohmajärvi-seuralla.
Mikä mies
oli tämä tohmajärveläissyntyinen Algoth Tietäväinen myöhemmin Algot Untolaksi
nimensä muuttanut ja eri salanimillä 20
kirjaa julkaissut opettaja,
näytelmäkirjailija, toimittaja ja lopulta agitaattori? Hänen 49 vuotta kestäneeseen elämään ei tässä
yhteydessä voi kuin hipaista Tohmajärvellä elettyä aikaa.
Algoth
syntyi Tietäväisen maanviljelijä perheeseen v. 1868. Paikka sijaitsee entisen
Sortavalan Muskoon menevän tien varressa ns. Nenosen sillan kohdalla. Algoth:in
isä kuoli pojan ollessa 13 vuotias. Äidin mentyä vuoden kuluttua isän
kuolemasta uusiin naimisiin uuden isän alkoholiongelmat johdattivat pojan Kemieseen Talluksen taloon. Paikka on nykyisten
rivitalojen kohdalla, joita omenatarhaksi taidetaan kutsua Maiju Lassilan
tiellä. Kyseinen talo oli lapsena ollessani Matti Poutiaisen omistuksessa.
Talon navetalla kerrotaan tulevan kirjailijan hakanneen havuja karjan
kuivikkeeksi kunnes sukulaisten avustamana Algoth pääsi 19 vuotiaana Sortavalan
seminaariin, joista valmistui opettajaksi 1891. Saman navetan katolta minäkin
lapsena olen laskenut persmäkeä.
Maiju
Lassilan 49 vuotta kestänyttä moni vaiheista elämää on tässä mahdoton
käsitellä. Tohmajärveläisyyteen hänet yhdistänee parhaiten hänen runsas
kirjallinen tuotantonsa.
Kaikkiaan
Untola kirjoitti eri salanimillä yli 20 kirjaa. Vuonna 1912 jopa 9 kirjaa.
Lisäksi hän kirjoitti lukuisia näytelmiä. Tulitikkuja lainaamassa kirjan hän
kirjoitti Maiju Lassilan nimellä ja se julkaistiin vuonna 1910. Kirjasta Maiju Lassilalle
myönnettiin valtion palkinto, jota kirjailija ei ottanut vastaan. Runsas
salanimillä kirjoittaminen johtui halusta pitää erossa romaani henkilöt hänestä
itsestään ja estää lukijoiden yhdistäminen niitä todellisuuteen. Pelko naurettavaksi
tulosta, kauna ja kateus oli jo silloin kirjoittajien kiusana.
Maiju
Lassilaa voi pitää tohmajärveläisenä ja olla ylpeä hänestä. Vähästä lähtenyt ja
omalla lahjakkuudellaan ja työllään hän on noussut yhdeksi merkittävimmistä
kansankulttuurin kuvaajista. Huumorin käyttö näytelmissä ja romaaneissa oli
Lassilan vahvuus tuoda arkoja yhteiskuntakriittisiä kohtia esiin niin, etteivät
kaikki niitä vielä nytkään taida havaita. Oikeiden paikan nimien käyttö, vaikka
kohteet eivät aina olleetkaan oikeita, sitoi kirjoitukset monesti Tohmajärveen.
Toivoisi,
että Tohmajärvellä ymmärrettäisiin Maiju Lassilan merkitys paikkakunnalle
kansankulttuurin tallentajana. Hänen teoksistaan riittää kesäteatterille
esitettävää alkuperäisessä tai uudelleen tramasoidussa muodossa. Olisiko nyt
aika järjestää Maiju Lassila seminaari Potsipäivien yhteyteen?
Tähän
loppuun sopinee yhteys itsestäni ja suvustani Tulitikkuja lainaamassa
romaaniin. Kunnioitettu edesmennyt Suokoeaseman johtaja Lauri Saloheimo, jota
myös kanttura Lassiksi kutsuttiin oli selvityksissään päässyt tulokseen, että
Maiju Lassila käytti kirjassaan Antti Ihalaisen esikuvana Murroilla elänyttä
Juho Pekanpoika Kämäräistä. Kämäräinen oli mummini isä. Tiedä häntä? Sukuunsa laiskan pulleita ja
helposti höynäytettävä minustakin on tullut.
Jos
heinätyöt joskus olivat Juho Pekanpojalla myöhässä niin pirttiviljelys
kukoisti. Kämäräisellä oli 8 lasta, joista vanhin oli mummini Hilma.
Jotta jotain
kongreettista tästä tilaisuudesta jäisi toteutettavaksi tulevaisuuteen, niin
toivoisi Maiju Lassila seminaarin toteutuvan ja hänen elämäntyönsä
kansankulttuurin ylläpidossa Tohmajärvellä saavan arvoisensa huomion.
Samaan
toivomukseen voi liittää tämän Maiju Lassilan muistomerkin saamisen
sijainniltaan ja tekstiltään vastaamaan todellisuutta.
Veijo
Tuunasen puhe Maiju Lassilan muistomerkillä Potsipäivillä 2015.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti