keskiviikko 3. maaliskuuta 2010

Sopimukset ja ohjelmat uusiksi

Keski-Karjalan yhteistoiminta-alueen Peruspalveluohjelmaa ollaan rustaamassa vuosille 2010-2013. Uusiksi menee myös Keski-Karjalan kuntien sosiaali- ja terveystoimen yhteistoimintasopimus. Molemmat vuoden toiminnan jälkeen.
Käytyäni Sote-Hellin seminaareissa ja kokouksissa näyttää siltä, ettei terveys- ja vanhuspalveluja muualla kuin paperilla saada toimimaan. Kokousten ja seminaarien henki on, että virkahenkilöt näyttävät olevan tyytyväisiä, vaikka valittavatkin työnsä vaikeutta.
Tilaajalautakunta näyttää puheenvuorojensa perusteella jakautuvan pääasiassa kolmeen ryhmään. On Helli-uskovaiset. He näkevät asiat Helli-laseillaan hyvinä. Myötäilevät virkahenkilöitä eivätkä juuri esitä muuta kuin seuraamaan johtajia.
Helli-kriittiset pohjautuvat kannoissaan kuntalaisten palautteisiin ja Helli-uskovaisten mielestä vanhakantaiseen kunnallisdemokratian muisteluun.
Kolmas ryhmä taitaa olla kiteeläiset. He näyttävät kannanotoillaan odottavan sadon kypsymistä.
*******
Ongelmallista niin kokouksissa kuin seminaareissakin on, ettei ole löytynyt lautakuntatyöskentelyssä selvää päämäärää mihin yhdessä pyrittäisiin.
Saman kunnan edustajatkin ovat ajautuneet mielipiteissään erilleen toisistaan. Mielestäni tämä ei kuitenkaan ole henkilöiden vaan valmiiksi annetun järjestelmän vika.
Olematta besservisser lautakunnan työskentelyssä harvoin tulee esiin palvelun tarvitsija ja hänen asiansa. Liian usein hoidetaan järjestelmää tai omaa egoa. Se näkyy käytetyissä puheen vuoroissa.
******
Henkilökohtaisesti olen pitänyt Coronaria-lääkärisopimusta huonona. Erityisesti sen sanktio-pykälän takia. Esitin kantani eilen myös Helli-liikelaitoksen johtajalle.
Hän piti sopimusta hyvänä. Ei ihme kun oli itse sen allekirjoittanut.
Eilen esitin kantani myös vanhuspalvelupäällikkö Juhani Junnilaiselle allekirjoitetusta tehostetun asumispalvelun sopimuksesta, jolla palvelut annettiin helsinkiläiselle Carema Oy:lle.
Pidin kilpailutusta huonosti järjestettynä, jossa paikalliset yrittäjät mielestäni tietoisesti jätettiin asemaan, jossa heillä ei ollut mahdollista menestyä. Sopimuksissa vanhuspalvelut ovat merkitty lähipalveluiksi. Nyt ne kilpailutettiin alueellisesti.
Molemmat kilpailutuksen järjestäjät niin Junnilainen kuin Turunenkin perustelivat minulle, paikallisten yritysten kalleutta, jonka johdosta Carema tuli valituksi. Molempien perusteluista putoaa pohja kalleudesta. Helli voi aina itse kilpailla palvelujen tuottajana ja jopa näin ohjata hintatasoa.
******
Hellin palvelujen järjestely tökkii. Varsinkin lääkäripalvelujen kohdalta. Miksi, sitä pitäisi pohtia. Olipa syy sitten sysissä tai sepissä, lääkäriasia on saatava kuntoon. Näyttää jopa pahasti siltä, että Keski-Karjalan maine lääkäreiden silmissä on mennyttä kalua.
Pitääkö systeemiä muuttaa vai henkilöitä? Ilman jompaa kumpaa ei taideta selvitä.
Selvemmin ja julkisesti, niin kuin luottamushenkilön tuleekin toimia, esitti kantansa kesälahtelainen Matti Kosonen. Hän sanoi, että on liikelaitoskokeilusta päästävä eroon ja tilalle hän ehdotti kuntayhtymää.
Niin, oma mielipiteeni on, jos kahdesta pitää valita, henkilöiden vaihdosta vai systeemin, olen systeemin vaihdon kannalla. Liikelaitos näyttää olevan meille liian vaikea järjestelmä hallittavaksi.
Sitä voi enteillä johtavien virkamiesten hakeutuminen muihin tehtäviin.

1 kommentti:

Matti Kosonen kirjoitti...

En Veijo ole taaskaan samaa mieltä kanssasi. Mikäli nyt Hellin johto on kykenemätön hoitamaan Hellille kuuluvia tehtäviä niin miksi se muuttuisi hallinto mallia muuttamalla? Molemmat pitää muuttua.