keskiviikko 29. huhtikuuta 2009

Eikö Aasian tuntija?

Kun Esa Lahtela ilmoitti minut sote/Helli asiantuntijaksi, niin eikö toinen Esa, Esa A. Luukkainen pääkirjoituksessaan ilmoittanut minua kunta-asiain asiantuntijaksi. Kohta kysytään oikeissa lehdissä, mikä asiantuntija se Tuunanen on.
No, vankila-aikanani minua sanottiin kaikkien asiain erikoisasiantuntijaksi. Jotta se siitä ja loput tässä kirjeessä.
* * *
Esa A. Luukkaisen innoitti antamaan asiantuntijan tehtävää raportista: "Kunnan johtaminen, työnjako ja vastuu." Kirsi Hämäläinen on ollut yksi raportin värkkääjistä. Sivuja raportissa on kaikkiaan 146.
Vaikka asia onkin mielenkiintoinen, en aio raporttia lukea. En usko sen poikkeavan juurikaan raporteista, joita Suomessa värkätään pilvin pimein. Minulla on käsitys, etteivät kaikki raportteja tekemässä olleetkaan lue tekeleitään. Miksi siis minäkään.
* * *
Tiivistelmän sentään jaksoin lukea. Raportissa kannetaan huolta kunnanjohtajan, virkamiesten ja poliittisen johdon työnjaosta.
Kunnanhallituksen puheenjohtajan asemaa haluttaisiin korostaa tehtävillä, vastuulla ja maksettavalla palkkiolla.
Selkeyttämällä poliittisen johdon ja kunnanjohtajan työnjakoa voitaisiin vähentää kunnanjohtajan poliittista vastuuta ja lisätä viran houkuttelevuutta.
Loppu tiivistelmä puhuu pormestarimallista. Siitä ei tällä kertaa enempää.
* * *
Mitähän tuosta oikea asiantuntija sanoisi? Pitää miettiä kuka hän olisi? Ensimmäiseksi luulen, ettei kukaan raportin tekijöistä. Raportin aiheesta päätellen tekijät ovat edustaneet ilmeisesti kunnanjohtajia, virkamiehiä ja johtavia politiikkoja. Tittelistä huolimatta ilmeisesti kuitenkin itseään. Oma kuppi se on lähinnä puhutaan mitä puhutaan.
Oikea asiantuntija olisikin tavallinen veronmaksaja. Hänen pitäisi sanoa miten hänen asioitaan hoidetaan ja kuka niitä milläkin vastuulla hoitaa.
Mustasin edellisessä tähden välissä sanat poliittista vastuuta. Raportissa haluttiin siis vähentää kunnanjohtajan poliittista vastuuta.
Vai on sitä poliittista vastuuta liikaa kunnanjohtajalla. Siitähän on toitotettu aina, että vaikka kunnanjohtajalla on puolueen jäsenkirja takataskussa ollaan irti politiikasta. Vastuusta, kenellekään, en tiedä.
Jos olisin ollut raporttia laatimassa olisin kysynyt mikä on kunnanjohtajan vastuu päätöksistä yleensä. Tohmajärven kunnanjohtaja vasta viidessä lehdessä vakuutti, että vastuu päätöksistä on luottamushenkilöillä.
Jospa se onkin sitten niin, että vain poliittinen vastuu painaa kunnanjohtajia. Niin ainakin raportin tiivistelmästä voi päätellä. Tohmajärvellä kunnanjohtajan poliittinen vastuu osoittunee keskusta puolueelle.
Jos tehtävä jakoja aiotaan muuttaa, tietää se muutoksia myös palkkaukseen. Jos kunnanhallituksen puheenjohtajan tehtävät ja vastuu lisääntyvät, tietää se palkkion tai palkan korotusta. Jos tehtävät siirtyvät pois kunnanjohtajalta, on selvää, että palkaan tulee tarkistuksia alaspäin. Tai jos mennään virkamiesmäiseen järjestelmään kunnanjohtajien tehtävissä, siirrytään sopimuspalkoista virkamiesten taulukkopalkkoihin.
Hauskaa Vappua! Ilman puoluepoliittista vastuuta edes säästä.

3 kommenttia:

Esa A. Luukkainen kirjoitti...

hyvä analyysi!

epäilen samaten, jotta raportin taustalla on lievä pyrkimys irrottaa kunnanjohtajat siitä vastuusta, johon on heidät saattanut valta, jota samaiset kunnanjohtajat ovat itselleen olleet innolla kahmimassa.

Tukijoidensa pyyteettömällä tuella tietysti.

Matti Kosonen kirjoitti...

Ymmärsinkö oikein, että olisi kyse vastuun pienentämisestä - ei vallan.

Esa A. Luukkainen kirjoitti...

juu, näin! vastuu ei ole yhtään kiva juttu. valta sen sijaan on. ja kunnanjohtajat haluavat enemmän kivoja asioita elämiinsä.